| 09.00 |
Registrering og morgenmad |
|---|---|
| 09.30 |
Velkomst |
| 09.35 |
Hvad har vi lært af åbne læringslandskaber: Er de ekskluderende? Åbne læringslandskaber har været mantra for moderne skoleindretning. Men fungerer de i praksis? Erfaringer viser, at dette ikke altid er tilfældet og nogle gange kan de åbne læringslandskaber ligefrem virke stik imod hensigten om at være inkluderende. Hvad er problemet? Kan det løses? Hvordan? Eva Gjessing , Cand. Arch. og Cand. Pæd., Aalborg Universitet |
| 10.00 |
Praksisakademi på Nørrebro: et bud på alternativt læringsmiljø Det er svært for de praktiske uddannelser at tiltrække de unge. Nu skal et såkaldt praksisakademi på Nørrebro til 250 millioner kr. forene det praksisfaglige og teoretiske på erhvervsuddannelserne med et mere attraktivt ungdoms- og studiemiljø. Campusområdet på Nørrebro skal understøtte eksperimenterende læringskulturer og være et attraktivt alternativ til det almene gymnasium. |
| 10.25 |
Stort projekt om indeklimaproblemer: Første erfaringer Realdania har i perioden 2017-2024 afsat 48 millioner kr. til arbejdet med at forbedre skolernes indeklima bl.a. med at finde frem til nye, innovative metoder. Projektet er i gang frem til 2026. De første erfaringer. |
| 10.50 |
Kaffepause |
| 11.20 |
Privat investor i skolebyggeri Den svenske ejendomsudvikler og investor Wihlborgs står bag flere uddannelsesbyggerier i Danmark og Sverige. Lige nu er Wihlborgs ved at opføre en ny international skole på 12.000 kvm til Nordsjællands Grundskole og Gymnasium i Hørsholm. Hvorfor har Wihlborgs valgt at gå efter segmentet uddannelse? Hvilke planer har Wihlborg for sit fremtidige virke i Danmark? Hvilke erfaringer fra sit virke som privat investor i det svenske skolesegment vil Wihlborg gerne overføre til Danmark? |
| 11.45 |
Case: Innovativt nybyggeri med motorik og bevægelse som omdrejningspunkt Sluseholmen Skole i København med plads til 840 elever på 12.500 kvm er et eksempel på innovativt byskolebyggeri. Skolen er integreret med et parkeringshus, der skærmer mod støj, og har en idrætshal på taget. Skolen har fokus på bevægelse, og derfor er den indrettet med såkaldte motorikmøbler, som går på tværs af etagerne. Designet inkluderer 3 glasoverdækkede atrier, der skaber lys og visuel forbindelse mellem etagerne, samt åbne fællesområder, der fungerer som "byens rum". Også lokalsamfundet kan få glæde af bygningerne uden for skoletid. |
| 12.10 |
Case: Renovering kan være bedre end nybyg men er den altid mulig I en tid hvor der er stort fokus på bæredygtighed i byggeriet er renovering stort set at foretrække frem for nybyggeri. Men hvad skal man undersøge, før man beslutter sig på at renovering skal være løsningen. Hvordan ens eksisterende skolebygninger fungerer i forhold til moderne krav til undervisningsforløbet og hvad skal der til for at føre dem til de bedste moderne standarder? Skal bygningerne ombygges, udvides med en moderne tilbygning eller kan man blot nøjes med mindre, men velovervejede, ændringer. |
| 12.35 |
Spørgsmål og afslutning |
| 12.40 |
Frokost |
Skoler - udvikling for 32 milliarder
Program
Baggrund
Vores syn på hvad der er det gode læringsmiljø er under forandring. Især nu, hvor en ny skolereform sætter fokus på bl.a. mindre skærm, bedre faglokaler, varieret og mere praktisk undervisning, samt større lokale valgfrihed for elever og lærere. Dette gælder både folkeskoler og andre ungdomsuddannelser, hvor læringsmiljøet skal tilpasses de nye krav.
Den arkitektoniske udformning har stor betydning for de fysiske muligheder og det mentale læringsmiljø. Men det er også vigtigt, at brugerne formår at inkorporere det rumlige design i pædagogik og undervisning, da forskellige typer rammer for undervisningen kræver forskellige typer didaktisk planlægning af undervisningen.
Hvilke erfaringer har man opnået gennem de seneste år? Virker de nye tiltag/principper man har bygget ud fra på de enkelte skoler? Hvad virker og hvad virker ikke? Hvordan skaber man gode og moderne undervisningsmiljøer? Hvordan ser det optimale forhold mellem rum og læring ud i lyset af de seneste års erfaringer?
København vokser med ca. 10.000 indbyggere hvert år og med de nye boligområder der er opført i flere af Københavns bydele, er det også strømmet til med nye beboere i en hastighed, der har gjort det svært for kommunen at følge med. Den store befolkningstilvækst har skabt et massivt behov for flere pladser på kommunens skoler og flere af de eksisterende skoler trænger til fornyelse. Frem mod 2030 er der derfor behov for at investere omkring 10 milliarder kr. for at sikre skoler og dagtilbud til de mange nye børn i kommunen.
Inkluderet i prisen
Professionelt arrangement til tiden
Morgenkaffe
Frokost
Konferencemappe
Oplægsmateriale sendes pr. e-mail efterfølgende
Kursusbevis
Afholdes 22. januar 2026
Klokken 09.00 - 12.40
På:
Endnu ikke fastsatEndnu ikke fastsat, Offentliggøres snarest, 1000 København
Deltagere
IC Arkitekter A/S
Peter Ilsø
Thomas Raben-Lange
JJW Arkitekter
Katja Viltoft
Kjaer & Richter
Liv Bach Henriksen
Lyngkilde
Brian Jensen
Next
Ole Heinager
Nykredit bank
Esben Röck
Mads Holm
Nøhr og Sigsgaard
Berit Thorup
Rambøll Danmark
Merete Østergaard Krapper
Realdania
Anne Gade Iversen
Wihlborgs
Johan Tofte
Aalborg Universitet
Eva Gjessing
Andre konferencer
Aalborgs store projekter
6. november 2025
Parkeringshuse - udvikling, investering, udfordringer og løsninger
25. november 2025
Fredede ejendomme - nye regler og tilskud - udfordringer og løsninger
27. november 2025
Hospitaler - renovering til 27 milliarder
9. december 2025
Udvikling af Datacentre - 3 millioner kvm
10. december 2025
Udvikling af supermarkeder, boxbutikker og butikscentre
15. januar 2026
Næstveds store projekter
20. januar 2026
Hotelejendomme - investering, udvikling, tendenser, optimering
27. januar 2026
Kalundborg: - byggeri for 100 milliarder - bolig og erhverv
17. marts 2026
Valby - de store byudviklingsprojekter
19. marts 2026
Fra erhverv til bolig: Regler, indtjening og erfaringer
24. marts 2026
Udvikling af boliger - investering, prisudvikling og områder
25. marts 2026
Ringsted - centralt udviklingsområde
9. april 2026
Kontormarkedet 2026-30
14. april 2026
Udvikling af Lolland-Falster - nyt investerings-område
21. april 2026
Ny vækstsektor: Energi- og miljøprojekter
23. april 2026
Byer
Love og regler
Byggeri
Finans og ejendom
Kontakt
CHAC APSOrdrupvej 141
2920 Charlottenlund
Denmark
CVR/SE: 26876524
E-mail: info@byensejendom.dk
LinkedIn | Facebook | Medieinfo
