Erhvervsparker og logistikcentre - investeringer, udviklingsplaner, muligheder

Program

09.00 Registrering og morgenmad
09.30 Velkomst
09.35 Transportcentre - derfor den markante vækst

Transportcentre er det hurtigst voksende segment indenfor byggeri og ejendom. Det er der 3 årsager til:  Hurtig fordeling af varer er med nethandelen blevet alt-afgørende for netvirksomheder. Dertil kommer, at de større byer vokser markant, så derfor skal der distribueres varer ud til langt flere destinationer i et område end tidligere. Og vareudbuddet er blevet væsentligt større i takt med forbrugernes særinteresser og købemønstre. Derfor investeres der i disse år 20 milliarder i transportcentre i Danmark.

 

 

 

 

10.00 Hvor kommer de nye transportcentre

Der er sket et skifte fra de første logistikknudepunkter i Danmark, som blev opført ved enkelte byer i Jylland, fordi der var lange afstande, til nu, hvor transportcentre placeres ved motorvejene ved alle de store byer i Danmark. Der er 2 tendenser for transportcentre: Gigantstore bygninger for internet-distribution og for supermarkedskæderne. Den anden tendens er distribution for alle andre virksomheder, primært til almindelige forbrugere og i mindre grad for business-to-business-segmentet.

10.25 Derfor vokser transportcentre så kraftigt

For 10-20 år siden var lagre for det meste på 1-5.000 kvm, og kunderne måtte vente på deres produkter. I dag er hurtighed blevet et afgørende parameter, og derfor skal varerne hurtigt distribueres rundt. MEN. For en virksomhed er det dyrt at have et stort lager og have pakkefolk, hvor fx sygdom kan ødelægge vare-flow. Derfor er transportcentre interessante med deres store volumen og effektive systemer med robotsystemer og personale.

10.50 Kaffepause
11.20 Tilladelse til transportcentre - kommune, planlov, borgere og klimkrav

De transportcentre som bygges i disse år er store - rigtig store. Det betyder, at kommune, bæredygtighed og naboer skal tænkes ind i projekter på en hel anden måde end tidligere. Hvordan håndteres processen, så både naboer, borgere i by-området, politikerne og kommunens administration bliver forbundne, så projektet lykkes.

11.45 Investeringer i transportcentre

Transportcentre og lagerejendomme har investeringsmæssigt været et svært marked i Danmark, for bankerne anså det som et område med stor risiko: Hvis firmaet, der brugte bygningen, gik ned, var det meget svært at genudleje eller sælge som brugt lagerbygning. Med de store udenlandske koncerners indtog og skiftet fra små lagre til distributionscentre er investeringen blevet større, men risikoen mindre. De store, globale logistikfirmaer som DHL, DB Schenker, XPO Logistics, Kuehne + Nagel, og ejendomsselskaber som Bulk, Prologis og Goodman Group er gået ind på det danske marked. Danske projektudviklere og investorer i især Jylland og på Fyn er begyndt at markere sig på markedet.

12.10 Case: Fra idé til stort transportcenter

Vi har taget turen fra idé, forhandlinger, finansiering, udleje og byggeri. Såden gjorde vi i processen, der omfatter inddragelse af landbrugsjord, for det typiske transportcenter kræver 50.000-3.000.000 kvm grundareal ved en motorvej udenfor by-områder. Håndtering af planlov, udarbejdelse af lokalplan, borgermøder, kompensation med skov og natur, den politiske håndtering og samarbejdet med kommunens administration + Vejdirektoratet.

12.35 Spørgsmål og afslutning
12.40 Frokost

Baggrund

Der er 3 typer centre:

 

* Erhvervsparker - blandet industri og logistik - og nu ofte også tilknyttet energicentre. Placeres tæt på motor- eller hovedveje, eller i havne-områder - og nu også lufthavne. Er i meget forskelig størrelse, men ofte fra 200.000 kvm og op til 1 million kvm.

 

* Transportcentre er enten ejet af en enkelt virksomhed til egen distribution eller er centre for forskellige distributører eller som hub for transport på motorvej, hav eller luftfart. Det første transportcenter i Danmark blev opført i 1987 i Vejle som GateWay E45, fulgt af Padborg Transportcenter i 1989. Med globaliseringen af handel er diistributionscentre en afgørende faktor for effektiv og hurtig fordeling af varer. 

 

Industriparker - staten udpeger 5 industriparker i november-december 2025, hvor der især er fokus på tungere industri og one-stop-shop for diverse godkendelser og tilladelser. Tung industri er ofte også energitung, så der lægges vægt på, at der også er stærke grønne enerigressourcer i området - vindmøller, solenergi, Power-to-Ex-anlæg osv.

Inkluderet i prisen

Professionelt arrangement til tiden

Morgenkaffe

Frokost

Konferencemappe

Oplægsmateriale sendes pr. e-mail efterfølgende

Kursusbevis

Tilmeld dig her
Tilmeld dig her