Den nye byø Lynetteholm, Nordhavnstunnel, Refshaleøen og Nordhavn - udviklingsplaner

Program

09.00 Registrering og morgenmad
09.30 Velkomst
09.35 Tunnel, veje og en ny lystbådehavn

En anlægslov om byggeriet af Nordhavns-tunnelen er blevet vedtaget i Folketinget i december 2019. Tunnelen bliver 1,4 km lang, og starter ved Nordhavnsvej/østsiden af Strandvænget og ender ved Kattegatvej på Nordhavn. Nordhavnstunnellen er budgetteret til at koste 3,4 milliarder kroner, og kan efter tidsplanen forventet taget i brug i slutningen af 2027. Som en del af projektet anlægger Vejdirektoratet også en midlertidig erstatningshavn ved Færgehavn Nord, hvor cirka halvdelen af de omkring 1500 både i Svanemøllen Havn skal flyttes til.

Silas Nørager , Projektleder, Vejdirektoratet

10.00 Udvikling af Ydre Nordhavn og Lynetteholmen

Nordhavnsudbygningen er i fuld gang og nu rettes blikket mod udviklingen af Ydre Nordhavn og den nye kunstige ø Lynetteholmen øst for Trekroner Søfort mellem Nordhavn og Refshaleøen. Anlægsarbejderne med at etablere Lynetteholm forventes sat i gang i løbet af 2021 og løbe indtil 2024. I den periode bliver øens afgrænsning konstrueret og der bliver gjort klar til at modtage jord. Efter 10 år forventer man at kunne gå i gang med byudvikling af dele af Lynetteholm. Oprindeligt skulle Lynetteholmen være 1,9 millioner kvm stor, men nu lægges der op til, at øen skal være 2,82 millioner kvm stor.

10.25 Svanemølleholmen udvikles til serviceerhverv med op til 112.500 kvm nybyggeri

Et 76.000 kvm stort areal Svanemølleholmen ved Sundkrogsgade i Nordhavn kan udvikles til serviceerhverv med op til 112.500 kvm nybyggeri. Det er AP Pension og By & Havn, der har fået udarbejdet en startredegørelse for den omfattende plan i samarbejde med Cobe, Sleth og Sangberg samt PLH Arkitekter.

 

 
10.50 Kaffepause
11.20 Nyt teknisk museum på vej til det 22.000 kvm store Svanemølleværket

En del af det 22.000 kvm store Svanemølleværk skal efter planen omdannes, så der fremover indrettes museum.  Museet indrettes i 2 af bygningerne, mens der arbejdes på en fælles strategi for den øvrige del af bygningskomplekset i samarbejde med By & Havn.

Jens Refslund Christensen , Direktør, Danmarks Tekniske Museum

11.45 Boligmarkedet i Nordhavn

Danmarks dyreste lejligheder findes i Nordhavn. Siden salgsstarten på de nybyggede boliger i området i 2013 er priserne bare gået op og op. Hvordan ser fremtiden ud for prisudvikling i bydelen, og bliver de lidt fjernere beliggenheder lige så populære? Hvem flytter til Nordhavn og hvorfor? Hvilke typer boliger opføres, og hvilke typer boliger er der plads til? Byplanlægningens indflydelse på kvarterets tiltrækningskraft.

Henrik Bengtson , Indehaver ejendomsmægler MDE, Home

12.10 Tunnelfabrikken med 50.000 kvm bliver til Danmarks største kulturhus

Den gigantiske 261 m lange og 50.000 kvm store industribygning, Tunnelfabrikken i Ydre Nordhavn skal omdannes til til en smeltedigel af kunst- og kulturscener, arbejdspladser, spisesteder, studieboliger, værksteder, faciliteter til idræt, nyttehaver, underholdning mm. By & Havn, NREP og Unionkul er udviklere, Arcgency er arkitekt og Moe rådgiver bag projektet.

Per Schulze , Udviklingschef, By & Havn

12.35 Spørgsmål og afslutning
12.40 Frokost

Baggrund

En ny kunstig ø på cirka 2 ,8 millioner kvm skal anlægges mellem Refshaleøen og Nordhavn. Øen får navnet Lynetteholmen og vil få plads til 35.000 beboere og lige så mange arbejdspladser. Efter planen skal der bygges 20.000 boliger på øen, og samtidig skal der etableres klimasikring.

Udviklingsplanen for området omfatter også Refshaleøen, som bliver den første etape i processen. Refshaleøen skal udvikles med plads til 15.000 nye indbyggere samt ca. 15.000 arbejdspladser.

Som en helt central præmis for byudviklingen i det nye område skal der desuden etableres ny infrastruktur, der blandt andet kan sikre tilgængeligheden for de nye beboere i områderne. Det drejer sig om en Østlig Ringvej fra Nordhavnen til motorvejen på Amager samt en metrobetjening af området.

Foreløbige beregninger viser, at projektet, der ventes at koste 20 milliarder kr. vil kunne finansiere sig selv, idet salg af byggegrunde på blandt andet Refshaleøen, som i første omgang skal byudvikles, skal finansere en havnetunnel.

Københavns Kommune og staten stifter sammen et selskab med 50 procent ejerskab til hver. Det bliver et datterselskab, der lægges ind under By & Havn.

Anlægsarbejderne med at etablere Lynetteholm forventes sat i gang i løbet af 2021 og løbe indtil 2024. I den periode bliver øens afgrænsning konstrueret og der bliver gjort klar til at modtage jord. Efter 10 år forventer man at kunne gå i gang med byudvikling af dele af Lynetteholm.

Inkluderet i prisen

Professionelt arrangement til tiden

Morgenkaffe

Frokost

Konferencemappe

Oplægsmateriale sendes pr. e-mail efterfølgende

Kursusbevis

Tilmeld dig her

Afholdes 29. september 2020
Klokken 09.00 - 12.40
: DOCKENDOCKEN, Færgehavnsvej 35, 2150 Nordhavn



De kommer også

BO-VEST

Georg Schmidt
Jan Hyttel

Bruun & Hjejle Advokatpartnerselkab

Christian Schow Madsen
Camilla Hee Wille

Bruun Rasmussen Kunstauktioner A/S

Jakob Dupont

By & Havn

Per Schulze

Caplloyd

Flemming Meyendorff

Danbolig

Anne Crone

Danmarks Tekniske Museum

Jens Refslund Christensen

fsb

Hans Halvorsen

Geo

Kim Sillemann
Johanne Aaberg Andersen
Reto Schreier

Home

Henrik Bengtson

Jyske Bank

Anders Christensen
Lis Rytoft

Kuben Management A/S

Anders Thanning

NCC Property Development A/S

Lasse Nøddekær

PFA Ejendomme

Rikke Kampmann

point north

kristine krogsgaard-Nielsen

SOLARLUX Scandinavia AB

Sonny Curtis

SYSTRA

Pierre Tissot
Benny Simonsen

Vejdirektoratet

Silas Nørager

Andre konferencer

Tilmeld dig her