09.00 |
Registrering og morgenmad |
---|---|
09.30 |
Velkomst |
09.35 |
Hvad har vi lært af havneudviklingsprojekter? Havnen er det største aktiv i både store og mindre byer, fordi tæthed til vandet og miljø er meget vigtigt. Strategisk velvalgte byggerier og initiativer i havnen udvikling kan være helt afgørende for skabelsen af byens image og i øvrigt en god forretning. Flere havneprojekter har i årevis været i gang i de store og mellemstore byer, heriblandt København, Aarhus, Aalborg, Odense, Køge og Fredericia mm. og nu er turen kommet til en række nye byer, hvor byudvikling skal erstatte de kommercielle havneaktiviteter. Hvilke ejendomsrelaterede muligheder er der i forbindelse med udvikling af havneområder, og hvordan er balancen mellem byudvikling ved havnene og de kommercielle havneaktiviteter med til at skabe vækst til byen. Joseph Alberti , Head of Research, EDC Erhverv Poul Erik Bech |
10.00 |
Styring af et kompleks havneprojekt Transformationen af havneområderne er ofte meget sammensatte og komplekse processer i milliardklassen, der inddrager mange interesser og aktører. Hidtidige erfaringer. Forskellige modeller. Hvordan får man det hele til at lykkes? |
10.25 |
Økonomiske effekter af byudvikling på havneområder Realise har foretaget en modelberegning af de økonomiske effekter af en transformation af indre del af Kolding Havn fra erhvervshavn til en ny bydel med boliger, kontorerhverv, restauranter/cafeer og detailhandel. Modelberegningen viser, at det vil være forbundet med betydelige positive økonomiske effekter for Kolding Kommune at transformere den indre del af Kolding Havn en ny attraktiv bydel i Kolding. Hvordan kan metoden bruges i andre havnetransformationsprojekter? |
10.50 |
Kaffepause |
11.20 |
Samarbejde mellem kommuner og private aktører: Juridisk vinkel Samarbejde mellem kommuner og private aktører danner omdrejningspunkt i både byudviklings- og havneudviklingsprojekter. Hvordan får man samarbejdet til at skride gnidningsløst frem? Hvilke risikomenter og faldgruber er der, og hvordan klarer man den bedst? Vigtigste juridiske problemstillinger. Hanne Marthine Frederiksen , Partner, Advokat , Kammeradvokaten Advokatfirmaet Poul Schmith |
11.45 |
Hvordan gør man gamle havneområder attraktive? En lang række havneområder er under markant forandring. Logistik og industri afløses af byliv og handel. Hvad skal der til, for at gøre et gammelt havneområde attraktivt for boligkøberne og kontorarbejdspladserne? Hvordan kan et attraktivt byliv løfte værdien af bolig- og erhvervsarealerne? Hvilke funktioner kan indpasses? Hvordan sikrer man den rigtige placering af de nye havnefunktioner i forhold til det øvrige byrum? ICP har bl.a. være med i udviklingen af Nordhavn, Fisketorvet, Køge Kyst og Fredericia C. |
12.10 |
Midlertidighed på havnen I processen med at omdanne havne ses det også ofte, at bygninger på havnen får en midlertidig anvendelse. Det sker for at bevare en levende og aktiv havn, mens projektet udarbejdes og igangsættes. På den måde rummer havnen hele vejen gennem omdannelsen funktioner, som kan benyttes af og skaber mening for en række forskellige brugergrupper heriblandt de fremtidige udviklere og investorer i området. |
12.35 |
Frokost |
13.30 |
Klimatilpasning der skaber ekstra værdi for havnebydelen Det stigende havvandspejl, oversvømmelser og vandskader forårsaget af voldsomt vejr, er forhold man i dag nødvendigvis må tage i betragtning, når man planlægger nye bydele og bebyggelser i havne og tæt på kysten. Hvordan forhindrer man vandet i trænge ind i de bebyggede områder, og alligevel skabe værdi i mødet mellem by og vand? Nyeste strategier. |
13.55 |
Nyt projekt: Næstved Erhvervshavn flytter og giver plads til ny bydel En aftale om placeringen af Næstved Erhvervshavn er i maj 2021 faldet på plads og et af de største byudviklingsprojekter i kommunens historie kan gå i gang på de tidligere industrihavnsområder. |
14.20 |
Kaffepause |
14.40 |
Nyt projekt: Vordingborg vokser med 440.000 kvm på havnen Vordingborg Havn udvikles i øjeblikket så der både kan komme større skibe og mere erhvervsaktivitet. Samtidigt bliver der 440.000 kvm ekstra grundarealer, som også skal bruges til byudvikling. Vordingborg Havn udvides i etaper, og der er udarbejdet en masterplan med 5 udviklingsetaper, hvoraf etape 1, 2 og 3 er allerede afsluttet. WSP har været rådgivere for Vordingborg Havn igennem hele projektet og ud fra de indledende skitser af masterplanprojektet bistået havnen med myndighedsmæssige godkendelser, forundersøgelser, udbud mv. |
15.05 |
Nyt projekt: Havnebydel i Nykøbing Falster Det bliver C. F. Møller Architects, der skal udarbejde forslag til en helhedsplan for den nuværende erhvervshavn i Nykøbing Falster til en ny bydel med boliger med blandede ejerformer, hotel og restauranter. Planen for havnen skal ligge klar i slutningen af august 2021. Hele udviklingen vil foregå over 10-15 år, og Guldborgsund Kommune allerede har afsat 100 millioner kr. til en ny bydel med boliger, hotel og restauranter. Der skal dog også investorer ind over projektet. |
15.30 |
Afslutning |
Byudvikling på havne - best practice
Program
Baggrund
I de senere år har de traditionelle havneafsnit mistet liv i takt med, at de er blevet utidssvarende, og accepten af store støjende og forurenende anlæg i bymidterne er blevet mindre. Langs havnefronter landet over gennemføres der derfor omdannelser af tidligere industri- og pakhusområder, hvorved der frigives attraktive og centralt beliggende byområder til nye formål. De ældre danske industrihavne udsættes således for en omfattende omdannelse.
Den første bølge af havneomdannelser er enten afsluttet eller godt i gang, og nu melder flere havnebyer at de også har planer om enten at igangsætte nye- eller fortsætte med nye etaper af allerede gennemførte havneomdannelser.
Store byudviklingsprojekter på havneområder er i gang i de 4 store danske byer:
København med følgende aktuelle og kommende byudviklingsområder: Nordhavn, Sydhavn, Refshaleøen og den nye by-ø Lynnetteholm.
Aarhus med bl.a. pågående udvikling af Indre Aarhus Ø
Aalborg, hvor udviklingen i den kommende tid kommer til at koncentrere sig om Stigsborg i Nørresundby
Odense, hvor udviklingen af det ydre havneområde finder sted i den kommende tid.
Derudover fortsætter følgende byer igangværende- eller påbegynder helt nye byudviklingsprojekter på deres havneområder:
- Middelfart
- Kolding
- Randers
- Fredericia
- Horsens
- Sønderborg
- Køge
- Vordingborg
- Næstved
- Nykøbing Falster
- Aaberaa
- Struer
- Rømø
- Assens
Transformationen af havneområderne er ofte meget sammensatte og komplekse processer, der inddrager mange interesser og aktører, og på den måder skaber udvikling i milliardklassen. I processen med at omdanne havne ses det også ofte, at bygninger på havnen får en midlertidig anvendelse. Det sker for at bevare en levende og aktiv havn. På den måde rummer havnen hele vejen gennem omdannelsen funktioner, som kan benyttes af og skaber mening for en række forskellige brugergrupper.
Inkluderet i prisen
Professionelt arrangement til tiden
Morgenkaffe
Frokost
Konferencemappe
Oplægsmateriale sendes pr. e-mail efterfølgende
Kursusbevis
Afholdes 24. maj 2022
Klokken 09.00 - 15.30
På:
DOCKENDOCKEN, Færgehavnsvej 35, 2150 Nordhavn
Deltagere
1:1 Landskab
Simon Enemærke
A. Enggaard A/S
Jonas Kirkeby Nielsen
Kim Marcussen
Katinka Hauxner
Maya Arffmann
byoglandskab
Philip Rasmussen
Caplloyd
Katja Ochtaras
Anders Højman
CASA Arkitekter ApS
Birgit Rasmussen
Danske Havne
Karina Lyngbak Sørensen
Danske Shipping- og Havnevirksomheder
Anders Rody Hansen
EDC Erhverv Poul Erik Bech
Joseph Alberti
Es-Ejendomme
Sten Klarskov
Freelance Projektleder
Vibe Worning
Faaborg-Midtfyn Kommune
Rikke Falgreen
Givrum.nu
Jesper Koefoed-Melson
Hasløv & Kjærsgaard
Dan Hasløv
Henning Larsen
Helene Bekker
ICP
Jens Chr. Petersen
Juul Frost Arkitekter A/S
Christian Hanak
Kammeradvokaten Advokatfirmaet Poul Schmith
Hanne Marthine Frederiksen
Kirk Larsen og Ascanius
Frans Bennetsen
Kolding Kommune, Centralforvaltningen
Thomas Boe
Kromann Reumert
Anne Dahl Hansen
Jacob Møller
Henrik Bang Thorning
Kuben Management
Ulf Christensen
Lundgrens Advokater
Betina Wichmann
NCC Danmark A/S
Sarah Jarsbo
NordVestBO
Anders Vestergaard
Næstved Kommune
Solveig Bergmann Nielsen
Trine Camille Winther Kristoffersen
Sven Koefoed-Hansen
Realise
Brian Gardner Mogensen
Allan Munk
Skel.dk Landinspektører
Michael Thomsen
Svendborg Kommune
Bo Hansen
Mette Kristensen
Henrik Nielsen
Erik Meldgård Bendorf
Tegnestuen Mejeriet
Daniel Rodrigues
Louise Clausen
Tredje Natur
Kirstine Primdahl Lorentsen
Rune Wriedt
Nicolai Lindberg Mortensen
VisitSydsjælland-Møn
Rikke Karlsson
WSP
Lars Nejrup Brammer
Aabenraa Komme
Niels-Peter Mohr Nielsen
Poul Bruun
Andre konferencer
Køge: De store projekter
31. maj 2022
Vejle: De store projekter
1. september 2022
Kalundborg: et vækstcenter for enden af Kattegatforbindelsen
6. september 2022
Vestegnen: De store projekter
6. september 2022
Ferieprojekter, sommerhuse og udvikling af campingpladser
8. september 2022
Ballerup: de store projekter
14. september 2022
Viborg: De store projekter
28. september 2022
Sådan udvikles fredede boliger og erhverv
29. september 2022
Udvikling af nedslidte ejendomme og konvertering til nye formål
4. oktober 2022
Frederiksberg - projekter for 6 milliarder
6. oktober 2022
Udvikling og byggeri af rækkehuse: træ og mursten
11. oktober 2022
Silkeborg: De store projekter
25. oktober 2022
Fra idé til køb af projekter - branding
27. oktober 2022
2 trends: Nye andelsboliger og konvertering til lejeboliger
9. november 2022
Milliardbyggeri i Helsingør, Nivå og Whiskybæltet
10. november 2022
Ejendomsmarkedet i inflationstiden
17. november 2022
Jylland: Plejeboliger for 25 milliarder
1. december 2022
Byggeri
Byer
Miljø og teknik
Love og regler
Kontakt
Byens Ejendomv/Docken Drift & Development A/S
Færgehavnsvej 35
2150 Nordhavn
CVR/SE: 41298332
Telefon: 70 702 207 (mellem kl. 9:00 - 16:00)
E-mail: info@byensejendom.dk
LinkedIn: ByensEjendom