Boxbutikker, butikscentre og gågader - udvikling, investering og løsninger

Program

09.00 Registrering og morgenmad
09.30 Velkomst
09.35 Butiksmarkedets udvikling - salg, købere, investering, optimering

Der investeres massivt i butiksmarkedet. Dels for at blive det box-område, gågade eller center der overlever og vokser, dels for at skabe et univers, der får unge og gamle til at besøge butikkerne, i stedet for kun at handle på nettet. Den samlede vare-omsætning stiger, men hvor går pengene hen NU og ikke mindst i fremtiden, når investeringerne skal vise resultater. Prisudvikling på butiksejendomme, centre og gågader - lejepriser og salgspriser.

10.00 Boxbutikker - nutidens vindere - stort udvalg og god parkering

Alle byer ønsker boxbutikker, for det er måden til at fastholde kunderne indenfor kommunen. Hvor er grænsen for vækst. Hvordan skal sammensætningen være for at få kunderne til at køre. Supermarkeder er blevet en del af de nye boxbutikker - skaber daglige besøg. REMA er blevet til boxbutik (Læs: Selvstændig enhed udenfor byens centrum) - hvorfor. Og vil tendensen fortsætte med andre supermarkeder.

10.25 Udvikling af butikscentre - brands og oplevelser, udfordringer og løsninger

Butikscentre var gågadens afløser, men er nu selv udfordret af boxbutikker og nethandel. Sådan udvikles shoppingcentre: Oplevelser og madmarkeder skal få gæsterne til at komme dagligt. Større brandbutikker og større centre, så shoppingcentret bliver en by. Kan de små butikscentre genskabes. Lejepriserne i butikscentre er i forandring - hvordan undgås det, at dårlige koncepter vinder indpas.

10.50 Kaffepause
11.20 Gågader - udvikling af byens centrum

Gågader var byens centrale liv. I dag kan kun halvdelen af en gågade overleve - kunderne fokuserer på det fede område. Gågaderne har fået 3 udfordrere : Boxbutikker,  butikscentre og nethandel. Hvordan genskabes, fastholdes og udbygges byens liv i og omkring gågaderne. Samarbejde med kommunen om byens liv. Prisudvikling for gågade-ejendomme - lejepriser og salgspriser.

11.45 Supermarkeder - fra discount til kvalitet - investeringsboom

Sælg billigt i høj kvalitet - det er supermarkedets og købmandens overlevelse. Der investeres mere end 100 milliarder årligt i dagligvarebutikker, dels i opgradering og dels i nye butikker. Eller ombygning til andre dagligvarebutikker fra dem der fejler: Irma, Kiwi, 365, Aldi, SuperBest, Eurospar, ISO, Edeka, OBS og Fakta. Investering i dagligvare-ejendomme - pris, vækst og risici. De succesrige koncepter i fremtiden. Bliver Normal-konceptet overtaget af supermarkedet. Er slagter- og fiskeafdelinger uddøende eller et salgsparameter.

12.10 Outlet - fra dansk fiasko til succes - er det muligt

Outlet-centre er store i udlandet, men i Danmark er der kun 2, hvoraf det ene ikke har et godt: Ringsted Outlet  og Copenhagen Designer Outlet i Taastrup. Er danskerne for rige til at gide køre til outlet-centre. Er afstandene så små, at brands ikke vil undergrave de butikker, der sælger deres varer til fuld pris. Er de enkeltstående factory-outlet butikker (Læs: Virksomheden sælger sine egne overflødige varer) eller små outletbutikker i de centrale byer. Udvikling af outlet-konceptet. Kan outlets være løsning for nødlidende små butikscentre.

12.35 Spørgsmål og afslutning
12.40 Frokost

Baggrund

Der investeres over 100 milliarder årligt i nye butiksejendomme og i opgradering. 

Der forbruges stadig mere, og i takt med Danmarks gode økonomi og stadig flere i arbejde, stiger det daglige forbrug markant.

Selvom nethandlen skaber kraftig konkurrence, så er butiksmarkedet i vækst, dels fordi daglivaremarkedet vokser, det samme gør boxbutikkerne.

Og shoppingcentre skal genopfinde sig selv med investeringer i madmarkeder og oplevelser.

Og gågaden og kommunen skal enten enes om store investeringer eller blive til halvbolig-kvarterer - de fleste steder overlever kun de centrale dele af gågaderne.

Men leje- og salgspriser er store for butiksejendomme og butikker. Derfor flokkes investorer om et område i utrolig forandring.

Inkluderet i prisen

Professionelt arrangement til tiden

Morgenkaffe

Frokost

Konferencemappe

Oplægsmateriale sendes pr. e-mail efterfølgende

Kursusbevis

Tilmeld dig her

Afholdes 15. januar 2026
Klokken 09.00 - 12.40



Andre konferencer

Tilmeld dig her