Syn og Skøn giver Skou Gruppen medhold i sagen om renovering af Frederiksberg Svømmehal. Dette får nu Skou Gruppen til at rejse et millionkrav mod Frederiksberg Kommune.
Kontakt
Skou Gruppen
Frederiksberg Kommune
Frederiksberg Kommune har i januar 2022 opsagt samarbejdet med Skou Gruppen, der har været hovedentreprenør på renoveringen af Frederiksberg Svømmehal.
Opsigelsen skete på baggrund af den overskredne tidsramme for byggeriet og kommunens utilfredshed med det anvendte byggematerialer. Derfor sendte Frederiksberg Kommune en påkravsskrivelse til Skou Gruppen den 10. december 2021, hvor kommunen varslede ophævelse af entrepriseaftalen medmindre Skou Gruppen kunne sandsynliggøre, at det blandt andet var muligt for dem at gennemføre det aftalte projekt inden for en aftalt tidsplan og med den fornødne kvalitet i arbejdet.
Ved denne lejlighed udtalte borgmester på Frederiksberg Michael Vindfeldt:
"Nok er nok. Vi har strakt os meget langt i denne sag, og nu er tålmodigheden simpelthen sluppet op. Vi har ikke oplevet en entreprenør, som er indstillet på at finde en fornuftig løsning eller forholder sig til de reelle udfordringer, som er i projektet. Og så har vi ikke andet valg end at afbryde samarbejdet."
Den resterende del af opgaven blev i maj 2022 sendt i genudbud, som blev vundet af entreprenørfirmaet VM – Viuff & Mørkebæk og efter næsten 3 års forsinkelse kunne svømmehalen åbne for publikum i juni 2024.
Den samlede pris blev, ifølge Kosmopol, til ca. 200 millioner kr. Dobbelt så meget som budgetteret.
Skou Gruppen erklerede sig uforstående over for beslutningen om at ophæve samarbejdet, samt kommunens udlægning af problemerne i byggesagen, hvorefter der blev igangsat en proces ved Voldgiftsnævnet, som har udpeget uvildige sagkyndige til at bestemme omfanget af fejl og mangler i det allerede udførte arbejde og hvilke dele af entreprenøropgaven, som mangler at blive udført.
Skou Gruppen får medhold
Nu er processen for syn og skøn blevet afsluttet af Voldgiftsnævnet og de længe ventede konklusionen skønserklæringer fra de uvildige sagkyndige Rambøll og Niras giver Skou Gruppen medhold i deres byggefaglige synspunkter i projektet og fastslår, at kommunens afbrydelse af samarbejdet med Skou Gruppen skete dette på et mangelfuldt grundlag.
Skønsmanden bekræfter også, at Skou Gruppen blev forhindret i at udføre renoveringen i overensstemmelse med gældende regler og god byggeskik samt forhindret i at udbedre mangler i projektet.
Skou Gruppen stævner nu Frederiksberg Kommune for 48 millioner kr. samt tillæg af renter og moms, efter uvildige skønserklæringer er modtaget. Det skriver Skou Gruppen i en pressemeddelelse.
”Det ærgrer mig, at vi ikke fik lov til at gennemføre projektet efter gældende regler og god byggeskik. Men det glæder mig, at skønserklæringen viser, vi havde ret i vores byggefaglige synspunkter, og at vi og vores underleverandører blev forhindret i at udbedre mangler, som vi havde erkendt,” siger administrerende direktør Martin Skou Heidemann fra Skou Gruppen.
Skønserklæringerne fra Rambøll og Niras viser også, at kommunen var mangelfuldt rådgivet og desuden har betalt for byggefaglig totalrådgivning, som den ikke har fået.
”Det bliver desværre rigtig dyrt for Frederiksberg Kommune at tilsidesætte vores anbefalinger og afbryde samarbejdet med os på et mangelfuldt grundlag,” siger Skou Heidemann og fortsætter:
”Skønserklæringerne viser også, at det millionkrav, som Frederiksberg Kommune tidligere har annonceret over for os, er ubegrundet.”
Skønserklæringernes konklusioner
De sidste skønserklæringer er modtaget i december måned 2024, 3 år efter, at kommunen afbrød samarbejdet med Skou Gruppen.
Erklæringerne viser, som Skou Gruppen advarede Frederiksberg Kommune og dennes rådgiver om, at:
- I modstrid med bygningsreglementet blev ombygningen af svømmehallen og nye konstruktioner opført uden byggetilladelse.
- Frederiksberg Kommune krævede anvendelse af en forkert type beton (XD1 i stedet for XD2), hvilket forlængede udtørringen og var i strid med leverandøranvisninger og god byggeskik.
- Frederiksberg Kommune nægtede at overholde den norm-anviste tæthedsprøvning af bassinet.
- Der var manglende projektering af membranopbygning i bassinerne og vådrumsmembran.
- Skou Gruppen og dennes underleverandør blev forhindret i at udbedre erkendte mangler.
- VVS-installationerne blev anvist udført i strid med SBI-anvisninger og bygningsreglementet.
- Frederiksberg kommune fik ikke udført tilstrækkelig projektgranskning/kvalitetssikring af udbudsmaterialet.
- De gamle betondæk var ikke egnede for afretningslag og fliser, dvs. ikke egnede til at bygge videre på.
- Udbudsmaterialet var så mangelfuldt, at næsten halvdelen af totalrådgiverhonoraret ikke skulle have været udbetalt.
Alle disse indvendinger og advarsler blev dog afvist af Frederiksberg Kommune og dennes rådgiver Cowi.
Ud over at give Skou Gruppen medhold i deres byggefaglige synspunkter, viser skønserklæringerne også, at Frederiksberg Kommune har betalt sin rådgiver for ydelser, man ikke har modtaget, skriver Skou Gruppen videre i sin pressemeddelelse.