En ny metrolinje fra Brønshøj over Østerport til Refshaleøen og Nordøstamager for 23,3 milliarder kr. eller en linje over København H for 33,7 milliarder kr. er i spil. I 2035 risikerer 50-70 procent af passagererne i morgenmyldretiden ellers at blive efterladt på perronen på Christianshavns og Amagerbro metrostationer.
Kontakt
Yderligere oplysninger:
Københavns Kommune
T: +45 3366 3366
Københavns befolkningstilvækst med forventet 100.000 flere indbyggere i 2027 er medvirkende til, at byen er ved at sande til i biltrafik, ligesom den kollektive trafik særligt i havnesnittet er under pres. Og i 2027 kan der sættes gang i udviklingen af den 1,2 millioner kvm store Refshaleøen, hvor Refshaleøens Ejendomsselskab ejer 500.000 kvm grundareal, mens By & Havn ejer 40.000 kvm.
En 13,1 kilometer lang metrolinje M8 fra Brønshøj Torv over Østerport til Refshaleøen eller en 16,1 kilometer lang metrolinje M6 fra Brønshøj Torv over København H til Refshaleøen er derfor blandt de fremtidige scenarier, der undersøges i en screeningsrapport fra Københavns Kommunes Center for Byudvikling. Der er tale om en afrapportering af screeningsfasen, som forelægges medlemmerne af Økonomiudvalget tirsdag den 5. september 2017.
NB! Ørestad - nye planer og projekter for 10 milliarder. Konferencen afholdes d. 24. april 2018.
Screeningsrapporten undersøger mulige udbygninger af den kollektive trafikale infrastruktur i form af metro, letbane, Bus Rapid Transit System (BRT) og sågar svævebane på 7 forskellige linjeføringer, der skal aflaste den centrale del af det eksisterende metrosystem (havnesnittet) mellem Kgs. Nytorv st. og de første stationer på Amager.
Rapporten peger på, at en ny metrolinje over havnesnittet vil være bedst egnet til at løse kapacitetsudfordringerne i den eksisterende metro over havnen.
Behovet for en ny metrolinje skal ifølge screeningsrapporten ses i lyset af, at nye beregninger foretaget i forbindelse med en opdatering af Metroselskabets passagerprognose i foråret 2017 viser, at der må forventes markant større passagervækst end tidligere beregnet. Når Cityringen åbner, vil der komme flere påstigere i hele metrosystemet, og der forventes at ske en omfordeling af påstigere i den eksisterende metro. Særligt på strækningerne fra Christianshavn - Lufthavnen og Christianshavn - Vestamager forventes en stigning i antallet af påstigere, der vil lægge pres på kapaciteten i metroen.
NB! Nørrebro og Nordvest: Udvikling og investeringer 2017-2027. Konferencen afholdes d. 14. september 2017.
Det er især havnesnittet, det vil sige Kongens Nytorv - Christianshavn, Christianshavn - Amagerbro og Christianshavn - Islands Brygge, som forventes at få en kapacitetsmæssig udfordring.
Påstigertallet i den eksisterende metro på en hverdag forventes at stige fra 200.000 i 2016 til 300.000 i 2035. Hvis der ikke gennemføres kapacitetsforbedrende tiltag, vil 50-70 procent af passagererne i morgenmyldretiden derfor blive efterladt på perronen på Christianshavns og Amagerbro metrostationer mens op til 25 procent vil blive efterladt på de øvrige indre metrostationer på Amager (Lergravsparken, Islands Brygge samt DR Byen).
Samtidig har Københavns Kommune et mål om, at trafikken er sammensat med maksimalt 1/3 bilture, mindst 1/3 cykelture og mindst 1/3 ture i kollektiv trafik. Den kollektive andel er dog ikke steget i flere år.
NB! Bæredygtigt byggeri og ejendom. Kurset afholdes d. 14. november 2017.
Andelene udgjorde i 2015 41 procent bilture, 35 procent cykelture og 25 procent ture i kollektiv trafik. Det til trods for, at Metroselskabet allerede i 2015 at indsatte flere tog i myldretiden samtidig med, at alle tog er blevet ombygget med flere ståpladser, for at imødekomme kapacitetsproblemer.
Endeligt er en markant opgradering af infrastrukturen til Refshaleøen en forudsætning for, at der overhovedet kan sættes gang i byudvikling på øen. Refshaleøen er kun forbundet til den øvrige by via Kløvermarksvej, Forlandet og Refshalevej, som er den primære forbindelse for biler, mens cykeltrafikken endvidere kan ske via Holmen. Den kollektive trafik består af linje 40 og havnebussen, der fik et stop på Refshaleøen i 2013. Derudover har Refshaleøens Ejendomsselskab tidligere foreslået, at der etableres en cykelbro fra Kastellet til Refshaleøen.
Metrolinjen M8 vil koste 23,3 milliarder kr. i anlægssum. Linjen kører fra Brønshøj Torv over Østerport under havnen til Refshaleøen, Kløverparken og Øresund, hvor den kobles på den eksisterende M2, der kører til Københavns Lufthavn. Strækningen fra Brønshøj Torv til Øresund forløber i boret tunnel, hvorefter metroen kommer op i terræn på Amager Strand Station, hvor der anlægges afgreningsskiftespor til Københavns Lufthavn.
NB! Almene boliger i København - udvikling og byggeri 2018 - 2028. Konferencen afholdes d. 30. januar 2018.
M6 vil koste 33,7 milliarder kr. i anlægssum. Metrolinjen føres fra Brønshøj Torv til Refshaleøen via Københavns Hovedbanegård og betjener dels havnesnittet, potentielle byudviklingsområder som Prags Boulevard, Kløverparken og Refshaleøen, samt Brønshøj. Linjen betjener desuden store arbejdspladser som Bispebjerg Hospital og Rigshospitalet samt Nørre Campus og Indre Nørrebro.
Derudover aflaster den Amagerbro Station og København H. Endelig muliggør den ligesom M8 en senere forlængelse af metroen mod Malmø. Metrolinjen har 14 stationer inklusiv 2 skiftestationer til Cityringen (Skjolds Plads og Københavns Hovedbanegård), 3 skiftestationer til M1/M2 (Forum og Islands Brygge og Amagerbro). Den vil kunne anlægges i op til 5 etaper.
Københavns Kommune er i forvejen i gang med at undersøge mulighederne for en metro, letbane eller BRT fra Ny Ellebjerg station gennem Frederiksberg til Bispebjerg Hospital samt fra Ny Ellebjerg station til Hvidovre Hospital. Anlægsprisen for metrostrækningen fra Ny Ellebjerg til Bispebjerg station blev i 2012 estimeret til 10,6 milliarder kr., men Økonomiforvaltningen anbefaler, at en metroforbindelse, der løser kapacitetsproblemerne på havnesnittet, prioriteres højere.
På baggrund af screeningsrapporten igangsættes en nærmere analyse af de valgte teknologier og linjeføringer samt af finansieringsmuligheder, og i samarbejde med HOFOR vil behovet samt omkostningerne ved ledningsomlægninger blive analyseret.
Det er forventningen, at analysen i midten af 2018 skal ende med en anbefaling til udbygning af den kollektive trafikale infrastruktur i København. Resultaterne forventes at indgå i Kommuneplan 2019.
Byudviklingsområderne i forhold til de trafikale beregningsgrundlag ses af kortet. Grøn angiver de områder, som allerede er under udbygning, eller som påbegyndes i 2016-2025 og gul de områder, der påbegyndes i 2026-2035. Refshaleøen udlagt som perspektivområde, og byudvikling kan i henhold til Kommuneplan 2015 tidligst igangsættes efter 2027, og først når der bliver skabt bedre trafikale forbindelser og forbedrede miljøforhold. (Oversigtskort fra KIK2, Københavns Kommune, Center for Byudvikling).