Odense Kommune er gået i gang med at undersøge mulighederne for letbanens linje 2. Prisen ligger på mellem 1,7 og 1,9 milliarder kr. for de 7,3 eller 7,8 kilometer ekstra spor.
Kontakt
Yderligere oplysninger:
Letbanechef
Mogens Hagelskær
T: +45 2011 4639
E: mohag@odense.dk
I april 2015 begynder forsyningsselskaberne at omlægge ledninger og rør langs ruten til 1. etape af Odenses kommende 14 kilometer lange letbane til 3 milliarder kr. Odense Letbane vil begynde det forberedende arbejde fra foråret 2015, hvilket blandt andet omfatter forstærkninger af broer.
Anlægsarbejdet af selve letbanen begynder i 2016, og den forventes færdig i 2019, hvorefter der skal køres testkørsler til den endelige åbning i 2020. Allerede nu har et enig Økonomiudvalg i Odense givet grønt lys til at igangsætte undersøgelser af letbanens 2. etape til Odense Zoo og Vollsmose.
NB! Byudvikling for 30 milliarder i Odense. Konferencen afholdes d. 21. april 2015.
- Det er vigtigt at være 2 træk foran i udviklingen, og derfor er kommunen allerede nu i gang med at undersøge letbanens linje 2. Med linje 2 vil vi fremtidssikre Odense med velfungerende offentlig transport. Letbanens anden linje vil binde flere dele af byen bedre sammen og gøre hverdagen lettere for flere odenseanere og pendlere, lyder det fra kommunen.
Den nordlige gren på 2. etape af letbanen skal betjene Odenses største boligområde Vollsmose med 10.000 indbyggere og byområderne Seden og Seden Syd med 4.500 indbyggere, samt give en ny mobilitet i Odense Nordøst, og skabe grundlag for byfortætning især omkring letbanestationerne i Vollsmose.
En revitalisering af Vesterbro som bydelen for de kreative og de unge skal stimuleres af den sydlige gren af 2. etape af letbanen, som ligeledes skal skabe bæredygtig mobilitet ved omdannelsen af Odense Universitetshospital, samt betjene Odense Zoo, som årligt har 375.000 besøgende. Går alt efter planen kan linje 2 står klar til brug i 2023.