Et 450.000 kvm stort erhvervsområde til transport- og logistikerhverv er på tegnebrættet ved Køge Bugt Motorvejen. Unavngiven udviklingsvirksomhed er interesseret i området, hvor et kommunalt ejet areal på over 70.000 kvm har været i udbud.
I maj 2019 besluttede et flertal i Solrød Byråd at sende det lokalplanforslag, der konkret beskriver rammerne for en mulig fremtidig erhvervskile i Solrød Kommune placeret mellem motorvejen og den nye højhastighedsbane, i høring.
Flere borgere er nu kommet med deres mening om lokalplanforslaget, og det har på et byrådsmøde den 7.oktober fået et flertal i byrådet til at ændre på det oprindelige forslag til lokalplan, så der nu sendes et revideret forslag (PDF) i høring.
I det reviderede forslag til lokalplanen flyttes vejen i den nordlige del af området tættere ud mod motorvejen. Det giver samtidig plads til, at skovbæltet langs banen mod Solrød Landsby kan udvides til 10 meter, og det betyder også, at Solrød Landsby bliver bedre afskærmet.
I det reviderede forslag er der stadig adgang til erhvervskilen via Roskildevej, og det ligger fortsat helt fast, at cyklister ikke på noget tidspunkt skal krydse den vej, som lastbilerne skal benytte ind til det mulige nye erhvervsområde.
NB! Anlæg af 9 nye by-øer ved København. Konferencen afholdes d. 10. oktober 2019.
- Vores samfundsmæssige udvikling kræver, at vi får flere transport- og logistikcentre, og staten har bestemt, at området, hvor erhvervskilen kan bliver etableret, udelukkende er udlagt til transport- og logistikerhverv. Vi kan derfor ikke bare beslutte at udlægge området til en anden form for erhverv. Samtidig kan man med rimelighed konkludere, at hvis der ikke bliver bygget et logistik- og transportcenter her hos os, så bliver det bygget i en af vores nabokommuner. Og et flertal i byrådet mener, at det vil være en fordel for Solrød Kommune at etablere erhvervskilen blandt andet, fordi projektet kan tilføre Solrød Kommune mere end 1.000 og måske op til 2.000 nye arbejdspladser, siger borgmester Niels Hörup.
Den reviderede lokalplan sendes i høring i 4 uger, og et flertal i byrådet besluttede på oktober måneds byrådsmøde, at der i forbindelse med høringen afholdes et borgermøde.
Ifølge kommunen er der allerede en udviklingsvirksomhed, som er interesseret i området, hvor bebyggelse i henhold til det reviderede lokalplanforslag kan opføres op til 4 etager og i maksimalt 15 meters højde over byggemodnet terræn. Dog kan der opføres tekniske installationer på tagflader af maksimalt 3 meters højde, forudsat disse er trukket minimum 5 meter tilbage fra facaden.
Facader må ikke opføres med en længde og dybde, der overstiger 300 meter, og bebyggelsesprocenten fastsættes til 50 procent, hvor bebyggelsesprocent beregnes for den enkelte ejendom. Matrikler inden for lokalplanområdet må ikke udstykkes mindre end 5.000 kvm. Dog kan tekniske anlæg (eksempelvis transformerstation) selvstændigt udmatrikuleres.
Solrød Kommune har haft en kommunalt ejet del af området på 71.343 kvm i udbud. Kommunen erhvervede i forbindelse med mageskifte med Banedanmark i 2017 og 2018.
Arealet kan bebygges med transport- og logistik med en bebyggelsesprocent på 50. Lokalplanforslaget for erhvervskilen er udarbejdet i samarbejde med udviklere med interesse for området, og det kommunale areal står ved lokalplanens endelige vedtagelse til at blive solgt.