Brandkrav og brandsyn blev i 2016 flyttet over under bygningsreglementet og dermed kommunerne. Den planlagte forenkling gav dog større administrativt bøvl, men fra 1. juli 2020 er det nu et krav at bruge certificerede brandrådgivere ved byggeprojekter, så ansvaret er flyttet over til bygherrerne.
Transport- og Boligministeriet vil her til efteråret fremsætte en lov om ændring af byggeloven, så beredskabet fortsat kan give påbud når det er på brandsyn:
Kommunalbestyrelsen kan overføre påbudsmuligheden tilbage til redningsberedskabet (brandvæsenet), så det kan udstede påbud om driftsmæssige brandforanstaltninger uden kommunal afgørelse (Læs: Byggemyndighederne behøver ikke at blive involverede).
Byggelovens hjemmel til at fastsætte brandregler for drift af ejendomme i bygningsreglementet præciseres (Læs: Beredskabet skal fortsat have magt til at gribe ind direkte).
Forenkling eller ...
I efteråret 2015 tilkendegav regeringen at ville forenkle brandreguleringen, så al brandlovgivning om indretning og drift af bygninger, hvor der er et særligt hensyn til personsikkerheden, blev samlet i byggeloven. Problemet var at der ikke altid var sammenhæng mellem bygningsreglementet og brandbekendtgørelser, for de blev hver især løbende tilpasset.
Brandsyn blev flyttet fra beredskabslovgivningen til byggelovgivningen pr. 1. juli 2016.
Det er desværre blevet mere bøvlet, for i de tekniske afdelinger i kommunerne havde man ikke ekspertisen på brandområdet: Det har altid ligget hos Beredskabet (brandvæsenet).
Resultatet blev at når man skulle have brandgodkendt sin drift og byg hos de lokale byggemyndigheder, blev de nødt til at spørge breredskabet, i stedet for at man kunne få godkendelse direkte hos Beredskabet. Så vejen blev mere kringlet. Og for midlertidige arrangementer som festivaler og markeder kunne man ofte slet ikke nå at få bygge- og brandtilladelsen før arrangementet skulle være afholdt (det er nu smidiggjort).
I en rapport fra 30. december 2019 skriver en arbejdsgruppe meget sarkastisk: "Der arbejdes i øjeblikket på at imødekomme det politiske ønske om, at dele af brandlovgivningen fremover kun skal fremgå af byggelovgivningen." (Læs: Det er ikke faglig fornuftigt, men når nu politkerne vil have det, så ...)
Arbejdsgruppen består af Beredskabsstyrelsen (BRS), Kommunernes Landsforening (KL), Danske Beredskaber (DB) med repræsentanter fra de kommunale redningsberedskaber, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen (TBST) og Slots- og Kulturstyrelsen.
Afslutning
Fra 1. januar 2020 har det været et krav at bygerrer skal bruge certificerede brandrådgivere for at få byggetiladelse (større eller komplekse byggesager). Da der var for få der var efteruddannet og havde fået certificering blev kravet udskudt til 1. jlui 2020.
Fra 1. januar 2021 skal hele overflytningen af brandkrav og -tilsyn til bygningsreglementet og de tekniske afdelinger i kommunerne være tilendebragt:
"Ophævelsen af BEK nr. 174 og 212 vil ske forventeligt pr. 1. januar 2021), hvorfor hensynene i BEK nr. 174 og 212 fremover varetages i bygningsreglementet."
Per 1. januar 2021 foreligger der en ny og revideret brandsynsvejledning.
De driftsmæssige forskrifter overflyttes endeligt forventeligt pr. 1. januar 2021 til BR18.
Opgaven ligger hos Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen der "vil kunne oplyse, hvordan det er formuleret i deres regelsæt i forhold til eksisterende byggeri, og hvordan det vil fremgå af planen for nyt byggeri." som arbejdsgruppen skriver lakonisk.
Den nye lov
Lov om ændring af byggeloven
(Indførelse af hjemmel til, at kommunalbestyrelsen kan delegere kompetencen til at udstede påbud til redningsberedskaberne ved brandsyn og præcisering af hjemmel til krav om driftsmæssige foranstaltninger i bestående bebyggelse)
§ 1. I byggeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1178 af 23. september 2016, som ændret ved lov nr. 734 af 8. juni 2018, § 35 i lov nr. 1711 af 27. december 2018, § 3 i lov nr. 368 af 9. april 2019 og i lov nr. 1590 af 27. december 2019, foretages følgende ændringer:
1. § 6, stk. 1, litra j, affattes således: »j) driftsmæssige foranstaltninger, der kan fastholde et forsvarligt brandsikkerhedsniveau, såvel i bestående som i ny bebyggelse, og«
I § 16 C, indsættes: »Stk. 8. Kommunalbestyrelsen kan henlægge beføjelse til beredskabskommissionen eller til den fælles beredskabskommission til i forbindelse med brandsyn at udstede påbud ved overtrædelse af bygningsreglementets regler om driftsmæssige foranstaltninger.«
§ 2. Loven træder i kraft den 1. januar 2021.
Baggrund
Der er 50.000 bygninger i Danmark, som er omfattet af brandsyns-regler:
* Fredede bygninger
* Hoteller og andre lignende steder med flere end 10 sovepladser
* Plejeinstitutioner med mere end 10 sovepladser
* Forsamlingslokaler til flere end 150 personer
* Forsamlingslokaler til flere end 50 personer og højst 150 personer, hvor kommunalbestyrelsen har givet særlige driftsmæssige pålæg
* Undervisningslokaler til flere end 150 personer
* Daginstitutioner til flere end 50 personer eller med flere end 10 sovende
* Butikker til flere end 150 personer
* Feriehuse med flere end 10 sovepladser, der anvendes til udlejning, og hvor kommunalbestyrelsen har givet driftsmæssige pålæg
* Brandfarlige virksomheder og oplag.
* Særlige lagerbygninger
* Forsamlingstelte, camping-, festival- og salgsområder, der er omfattet af driftsmæssige krav i bygningsreglementet.