Vejen fra Aalbæk til Skagen skal nu gøres bredere til 3 spor, kaldet 2+1, hvor der skiftevis er 2 og 1 spor i hver retning. Prisen bliver 175 millioner kr. I dag består strækningen mellem Ålbæk og Skagen af 12 km med 2-sporet landevej og en 5 km lang 2+1-strækning.
Kontakt
Vejdirektoratet, projektleder Leif Hald Pedersen, telefon 72 44 36 06, lhp@vd.dk
Projektstrækningen starter i rundkørslen nord for Ålbæk og ender nord for krydset ved Flagbakkevej umiddelbart syd for Skagen.
I Finansloven for 2019 blev det besluttet at gennemføre de nødvendige miljø-undersøgelser, VVM. Vejdirektoratet er nu gået i gang med miljøundersøgelserne, som afsluttes i december 2020. Når VVM-undersøgelsen er gennemført med en afsluttende offentlig høring, udarbejder Vejdirektoratet en indstilling til trafikminsteren med henblik på en anlægslov.
Det problematiske ved en 2+1-vej er at der ikke må være krydsende trafik, da det jo er en slags amputerede motorveje. Derfor skal der findes løsninger for alle de nuværende sideveje.
Baggrund
Udvidelsen af vejen kommer selvom befolkningstallet falder i Skagen: Der boede 10.000 personer i 2004, her i 2019 er det faldet til 7.500 og falder med cirka 150 personer om året - få flytter til og de gamle dør.
Til gengæld stiger turismen markant, og der satses massivt på at sprede den mere ud over året, så de trafikpropper der nu er i sommermånederne vil brede sig til flere perioder. Der forventes en stigning på 20 procent i turismetrafikken frem til 2035.
Også erhvervstrafikken vil stige, da Skagen Havn planlægger en udvidelse med 170.000 kvm og deraf følgende større lastvognstrafik. Også trafikken fra Hirtshals er stigende og den trafik kommer ind på Skagen-hovedvejen nord for Aalbæk.
Idéfase
Vejdirektoratet har sat en idéfase på programmet fra 14. august-11. september 2019, hvor alle kan bidrage med forslag på projektets hjemmeside www.vejdirektoratet.dk/skagen.