Den 28 km letbane rundt om København åbner nu efter 8 års bygge- og anlægsarbejder. Fra at have været en belastning vil det nu blive et argument der løfter boligpriser og kontorer på strækningen med 29 stationer fra Ishøj til Lyngby.
Hovedstadens Letbane-projektet koster 9,5 milliarder kr.
Letbanen går på tværs af S-togsnettet langs ringvejen udenom København og vil have 14 millioner passagerer om året, når beboere og medarbejdere bruger den fuldt ud.
Åben
Åbningen er delt i 2:
* Den 1. del fra Kunstmuseet Arken i Ishøj til Rødovre åbnede ultimo oktober 2025, og passerer de 2 store hospitaler Glostrup Rigshospital og Herlev Hospital.
* Den 2. del fra Rødovre til Danmarks Tekniske Universitet i Lyngby åbner i sommeren 2026.
Når hele strækningen åbner i sommeren 2026 vil Letbanen køre hvert 5. minut i dagtimerne på hverdage og lørdage. Om aftenen og på søndage køres der hver 10. minut.
Det er den hyppige drift der skal give successen, som den kendes fra metroen i selve København.
Hvem leverer
Letbanen anlægges af Aarsleff, CG Jensen og M.J. Eriksson, mens tog og skinner leveres af Siemens og Aarsleff Rail.
Driften skal Metroselskabet, der også driver metroen i København, stå for.
Hvem er letbanen
Letbaneprojeketet blev besluttet i 2011, i 2016 blev anlægsloven vedtaget i Folketinget og i 2018 blev de første bygge-opgaver sat i gang.
Hovedstadens Letbane ejes af Region Hovedstaden og de 11 kommuner som letbanen kører igennem:
Albertslund
Brøndby
Gladsaxe
Glostrup
Herlev
Hvidovre
Høje-Taastrup
Ishøj
Lyngby-Taarbæk
Rødovre
Vallensbæk.
