DSB indgik i juni 2020 en kontrakt med Rambøll og Gottlieb Paludan Architects om projektering af værkstederne, men nu vil DSB have en totalentreprenør til at færdigprojektere og opføre værkstedsbygningerne med tilknyttede baneanlæg på den 716.000 kvm grund.
Det nye lokomotiv- og togvognsværksted skal stå klar i 2025.
Grunden afgrænses mod øst af Fladsågårdsvej, hvorfra der via Præstø Landevej er adgang til motorvej og det øvrige overordnede vejnet. Fra Mogenstrup er der 6 km til Næstved, 17 km til Præstø og 22 km til Vordingborg.
Værkstedsbygningerne bliver 3-400 m lange og 150 meter brede. De skal bruges til reparations- og vedligeholdelse af nyindkøbte ellokomotiver (Vectron) og togstammer (Talgo) samt eksisterende dobbeltdækkervogne.
Ifølge den nye Lokalplan 105 fra august 2020 må der bygges i 10 meter højde, dog må enkelte installationer være 20 m. Det bebyggede areal vil i følge Lokalplanen i første omgang være på 36.000 kvm svarende til i størrelsesordenen 5 % af lokalplanområdet, som hidtil har været landbrugsjord.
Der er dog givet rum for udvidelser da Lokalplanens bebyggelsesprocent for området er på 10 %.
Totalentreprenør
For at sikre de tidsmæssige og økonomiske rammer for projektet, ønsker DSB at inddrage en totalentreprenør tidligt i projektet, forventeligt i projektforslagsfasen, for at få totalentreprenørens sparring og rådgivning i forbindelse med optimering af projekt, tid og økonomi for projektet.
Projektet består af følgende faser:
- Fase 0: Implementeringsfase med afholdelse af kick off workshop.
- Fase 1: Samarbejdsfasen mellem DSB, Rambøll og totalentreprenøren.
- Fase 2: Færdigprojektering- og udførelsesfasen i henhold til indgået totalentreprisekontrakt.
Baggrund
Værkstedet i Næstved skal erstatte de nuværende faciliteter på Otto Busses Vej i København.
Gottlieb Paludan Architects og Rambøll arbejder også på de 2 andre værkstedsanlæg i Aarhus og København til DSB’s nye eldrevne tog.
Gottlieb Paludan Architects har været involveret i opførelsen af alle tidligere togværksteder i Danmark.