Vejdirektoratet har indgået kontrakt for 4 af de 5 anlægsentrepriser for den nye jernbane over Vestfyn, som sammen med Fynske Motorvej kommer til at udgøre en fælles transportkorridor. Det betyder, at Vejdirektoratet nu sætter gang i det egentlige anlægsarbejde for den ny jernbane.
Der er i første omgang tale om entrepriser for strækningerne mellem Spedsbjerg og Gribsvad, Gribsvad og Ålsbo samt Kauslunde til Ålsbo på sammenlagt ca. 25 kilometer. Entrepriserne løber frem til 2029.
MJ Eriksson skal udføre entreprisen på strækningen fra Spedsbjerg til Gribsvad på ca. 9,3 km, som omfatter jordarbejder og 8 bygværker.
Gustav Christensen skal stå for entreprisen på strækningen mellem Gribsvad og Ålsbo på ca. 4,5 km, som omfatter jordarbejder og 5 bygværker.
Aarsleff skal stå for de 2 entrepriser mellem Kauslunde og Ålsbo på ca. 10,5 km, som omfatter jordarbejde og 10 broer.
Entreprenøren til den sidste anlægsentreprise fra Spedsbjerg og Odense forventes at være fundet ultimo oktober 2024.
Samlet skal der bygges 34 broer og flyttes cirka 5,5 millioner kubikmeter jord i de 5 anlægsentrepriser. Udover anlægsentrepriserne vil der også være entrepriser som indeholder udfletningsanlæggene i Kauslunde og Odense, sporentreprise, kørestrømsanlæg og signalanlæg.
Med de fire underskrevne kontrakter at der indgået aftaler for knap 1,6 milliarder kr. Projektets samlede bevilling udgør 5,4 milliarder kr.