Det forventes, at der kan spares mindst 10 procent af arealet i kommunens administrationsbygninger. Det kan bane vejen for salg eller udlejning af kommunale bygninger.
Coronakrisen har ændret måden, kommunen håndterer mange administrative opgaver på. Virtuelle møder og distancearbejde er blevet en del af hverdagen – og behovet for fysisk tilstedeværelse har ændret sig. Derfor arbejder Aarhus Kommune på en strategi for fremtidens administrationsbygninger, som tager højde for dette. Strategien skal understøtte nye måder at arbejde på og dermed skabe rammerne for en mere samarbejdende og attraktiv arbejdsplads.
Det betyder, at kontorfællesskaber skal indrettes på en ny måde, så der er rammer og rum, både når det gælder individuel fordybelse, gruppe-samarbejde samt virtuelle møder med en eller flere deltagere. Desuden skal der tages højde for, at der i kommunen er mange forskellige typer medarbejdere, jobfunktioner og borgerbetjening. Direktør i Teknik og Miljø, Henrik Seiding, ser store perspektiver i den nye strategi.
– Strategien skal fremlægge en plan for, hvordan der kan spares minimum ti procent af arealet i kommunens administrationsbygninger til gavn for økonomi og klima. Dette sker selvfølgelig under hensyntagen til medarbejdertrivslen samt den forskellighed, der er i de kommunale arbejdspladser, udtaler Henrik Seiding.
Aarhus: De store projekter. Konferencen afholdes den 24. januar 2023.
Af et notat fra kommunen fremgår det, at der måske endda vil kunne opnås arealreduktioner på op til 20 procent, hvilket vil give kommunen mulighed for at spare 30 millioner kr. årligt på bygninger i midtbyen eller 23 millioner kr. årligt på bygninger uden for Ringvejen.
Ved en arealreduktion på 10 procent kan kommunen spare 15 millioner kr. årligt på bygninger i midtbyen eller 12 millioner kr. årligt på bygninger uden for Ringvejen.
Udregningen for scenarierne er foretaget med baggrund i de kvm, som i dag anvendes til kontormiljøer i Aarhus Kommunes 11 administrationsbygninger. Det antages, at det sparede areal kan udlejes til eksterne, eller at en tom bygning alternativt kan sælges til markedspris.
Der er i øjeblikket gang i et forsøg i Ejendomme i Teknik og Miljø, som skal være med til at afdække, hvordan arbejdspladsen mest hensigtsmæssigt kan indrettes i fremtiden. Resultatet af dette forsøg vil indgå i det videre arbejde.
Sagen blev behandlet i byrådet den 18. januar, hvor politikerne gav udtryk for, at de så positivt på ambitionerne. Strategien præsenteres igen for byrådet i løbet af 2023. Til den tid vil den indeholde analyser af konkrete og lokale forhold i bygningerne, medarbejdernes arealbehov samt forslag til rammer for aktivitets-baseret indretning.
Disse 11 administrationsbygninger indgår i analysen
- Bautavej 6
- Blixens
- Dokk1
- Grøndalsvej 1
- Grøndalsvej 2
- Holmevej 180-184
- Kalkværksvej 40
- Rådhuset
- Silkeborgvej 622
- Jægergården
- Vejlby Centervej 52