Aarhus Kommune investerer frem mod 2021 1 milliard kr. i infrastruktur. Som en del af forliget om budget 2018 afsættes 75 millioner kr. til Aarhus Lufthavn, og Beder-Bering vejen fremrykkes. Det samme gør en del af letbaneetapen mellem Brabrand og Aarhus Ø.
Kontakt
Yderligere oplysninger:
Aarhus Kommune
T: +45 8940 2000
Fuldt udbygget vil Aarhus Ø rumme 7.000 beboere og 12.000 arbejdspladser, og nu sættes der gang i arbejdet med at sikre byudviklingsområdet letbanebetjening. Den fulde etape mellem Aarhus Ø og Brabrand vil være 10,8 kilometer lang, have 21 standsningssteder og vil koste 1,24 milliarder kr. i anlægsomkostninger.
Næsten samtlige medlemmer af Aarhus Byråd – 30 ud af 31 - står bag forliget om Budget 2018, som både rummer investeringer i en bedre kollektiv trafik, nye vigtige vejforbindelser, bedre forhold for cyklisterne, flere træer i byen og flere familieboliger, der er til at betale.
- Aftalen sikrer nogle rigtigt store og vigtige investeringer i vores by. Med dette budgetforlig sætter vi en tyk streg under, at vi ikke bare skal bruge vores store vækst til at bygge byen større. Vi skal bruge den til at bygge byen bedre. Vi tager de første lange skridt mod at plante 10.000 flere træer i byen, vi har reserveret penge til at gøre gaderne mere trygge, der hvor aarhusianerne bor, og så investerer vi markant i nye veje og mere letbane, siger Kristian Würtz, rådmand for Teknik og Miljø.
De største enkeltinvesteringer i budgetaftalen er byggeriet af den vigtige vejforbindelse mellem Beder og Bering til 470 millioner kr., der skal stå færdig i 2022, og en ny letbaneetape til Aarhus Ø.
Samtidig er der reserveret 44,8 millioner kr. til en ny cykelhandlingsplan og 50 millioner kr. til at realisere en mobilitetsplan for Aarhus Midtby, der skal skabe plads til flere rejsende ind og ud af midtbyen samtidig med, at bymiljøet bliver bedre. Planen sikrer også bedre parkeringsforhold i Midtbyen.
Forliget betyder også, at der hvert år investeres yderligere 7 millioner kr. i at forbedre serviceniveauet i den kollektive trafik. Pengene skal blandt andet anvendes til at udvide frekvensen af busafgangene i de områder af byen, hvor der er sket reduktioner, og hvor der ikke kører letbane.
NB! Almene boliger i AARHUS 2018 - 2028. Konferencen afholdes d. 6. februar 2018.
Aftalen indeholder 35 millioner kr. til at gøre trafikken mere tryg for de mindste. Pengene skal investeres i hastighedszoner i boligområder, hvor farten sættes ned, samt mere sikre skoleveje, og i både 2020 og 2021 bliver der afsat 4 millioner kr. om året til en grønnere og mere børnevenlig by.
Forliget indeholder også en pulje på 10 millioner kr. til at forbedre forholdene for fodgængere i byen. Dertil kommer 4,5 millioner kr. til at sikre bedre stiforbindelser i det åbne land.
- Budgetaftalen betyder, at vi kan komme videre med indsatsen for at gøre det lettere at komme rundt i byen. Det gælder både for bilisterne, cyklisterne, fodgængerne og passagererne i den kollektive trafik. Byen er under forandring med tusindvis af flere borgere hvert år, og det kræver investeringer i alle transportformer, hvis vi skal gøre Aarhus til en bedre by for alle, siger Kristian Würtz.
I forliget er der også afsat 75 millioner kr. til Aarhus Lufthavn. Investeringerne skal sikre, at der gennemføres en rekonstruktion af lufthavnen, så den fremover kan understøtte Aarhusområdet og dets erhvervslivs vækst- og udviklingsmuligheder.