Der investeres i disse år 20 milliarder i transportcentre i Danmark. Transportcentrene er enten ejet af en enkelt virksomhed til egen distribution eller som et center for forskellige distributører eller som hub for transport på motorvej, hav eller luftfart.
Det første transportcenter i Danmark blev opført i 1987 i Vejle som GateWay E45, fulgt af Padborg Transportcenter i 1989.
Med globaliseringen af handel blev diistributionscentre en afgørende faktor for effektiv og hurtig fordeling af varer. Det førte i Europa til store distriutionscentre i fx Tyskland og Polen fra 90erne.
Siden hen har det spredt sig markant til andre lande, både i takt med internet-handelens udvikling og effektivisering af pluk-lagre både med robotter og person-struktur.
Byens Ejendom afholder konference om Transportcentrenes udvikling, inveteringer og byggeri den 25. november, se mere HER.
Hurtighed
Transportcentre er det hurtigst voksende segment indenfor byggeri og ejendom.
Det er der 3 årsager til: Hurtig fordeling af varer er med nethandelen blevet alt-afgørende for netvirksomheder. Dertil kommer, at de større byer vokser markant, så derfor skal der distribueres varer ud til langt flere destinationer i et område end tidligere. Og vareudbuddet er blevet væsentligt større i takt med forbrugernes særinteresser og købemønstre.
Hvor kommer de nye transportcentre
Der er sket et skifte fra de første logistikknudepunkter i Danmark, som blev opført ved enkelte byer i Jylland, fordi der var lange afstande, til nu, hvor transportcentre placeres ved motorvejene ved alle de store byer i Danmark. Der er 2 tendenser for transportcentre: Gigantstore bygninger for internet-distribution og for supermarkedskæderne. Den anden tendens er distribution for alle andre virksomheder, primært til almindelige forbrugere og i mindre grad for business-to-business-segmentet.
Derfor vokser transportcentre så kraftigt
For 10-20 år siden var lagre for det meste på 1-5.000 kvm, og kunderne måtte vente på deres produkter. I dag er hurtighed blevet et afgørende parameter, og derfor skal varerne hurtigt distribueres rundt. MEN. For en virksomhed er det dyrt at have et stort lager og have pakkefolk, hvor fx sygdom kan ødelægge vare-flow. Derfor er transportcentre interessante med deres store volumen og effektive systemer med robotsystemer og personale.
Investeringer i transportcentre
Transportcentre og lagerejendomme har investeringsmæssigt været et svært marked i Danmark, for bankerne anså det som et område med stor risiko: Hvis firmaet, der brugte bygningen, gik ned, var det meget svært at genudleje eller sælge som brugt lagerbygning. Med de store udenlandske koncerners indtog og skiftet fra små lagre til distributionscentre er investeringen blevet større, men risikoen mindre. De store, globale logistikfirmaer som DHL, DB Schenker, XPO Logistics, Kuehne + Nagel, og ejendomsselskaber som Bulk, Prologis og Goodman Group er gået ind på det danske marked. Danske projektudviklere og investorer i især Jylland og på Fyn er begyndt at markere sig på markedet.
Tilmelding til konferencen kan ske HER.