Ikke flere penge til letbaner

Ikke flere penge til letbaner

Siden det sidste store transportforlig i 2009 er 2/3 af de 100 milliarder kr. til transport blevet brugt på kollektiv trafik. Hvis det står til borgerlige politikere, skal der slet ikke bruges flere penge fra statskassen til letbaner. I stedet skal motorveje prioriteres.

Staten har brugt penge nok på letbaner. Sådan lyder meldingen fra transportordførerne Kristian Pihl Lorentzen fra Venstre og Villum Christensen fra Liberal Alliance i en rundspørge, som

LÆS ALLE ARTIKLER – FÅ ADGANG FOR 2 KR

KLIK HER

     Glemt adgangskode?

26. april 2017
Infrastrukturplaner i København til 130 milliarder - Program



09.00

Registrering og morgenkaffe


09.35

Infrastrukturudvikling i København - kommende planer, projekter og prioriteter

Hvordan skal transportinfrastrukturen i København udvikle sig, hvad er der behov for, hvilke udfordringer er der, hvad undersøges nu, og hvad er planen på kort og lang sigt? Hvilke prioriteter har Københavns Kommune, hvad angår anlæg af metro, letbaner, veje og andet infrastruktur? Hvilke muligheder for byudvikling vil infrastrukturen skabe og hvilke behov for ny transportinfrastruktur er der?

Jacob Lundgaard, Teamleder, Københavns Kommune


10.00

Infrastrukturudvikling og ejendomspriserne

Hvordan kommer metro, letbaner og nye veje til at påvirke ejendomspriserne? Hvad vil det betyde for de forskellige områders attraktivitet? Hvilke bydele vil vinde, og hvilke vil tabe, når de nye metroer og letbaneprojekter er afsluttet? Hvor kommer de nye trafikknudepunkter til at ligge og hvor er de mest attraktive områder til byudvikling?

Ole Hjorth, Manager, MRICS , Sadolin & Albæk


10.25

Ejendomsinvesteringer for 20 milliarder

Fra Lyngby til Ishøj er der planlagt 1,6 millioner kvm privat nybyggeri i områderne tæt på letbanens stationer. Dermed investeres der 30 procent mere i kommunerne langs den kommende letbane end i Region Hovedstaden som helhed. Og ifølge Incentive stopper det ikke her. Investeringerne tiltrækker ca. 25.000 nye arbejdspladser og 18.500 nye borgere.

Kristian Kolstrup, Partner og Manager, Incentive


10.50

Kaffepause


11.20

Prioriteter for infrastrukturudvikling i Storkøbenhavn

Indbyggertallet i hovedstadsregionen forventes at stige med over 200.000 i de kommende år. Derfor har kommunerne i hovedstadsområdet og Region Hovedstaden i fællesskab udarbejdet en prioriteret liste over infrastrukturprojekter der skal forbedre de trafikale forhold i Region Hovedstaden. Blandt de prioriterede projekter er: Forlængelse af Frederikssunds- og Hillerødmotorvejen, En VVM-undersøgelse af en Ring 5 syd, Automatisering af S-tog, så det kommer til at fungere som et metrosystem, Forbedring af kystbanen, Sammenhæng mellem metroen og letbanen langs Ring 3, Parkér og rejs-faciliteter. Som en del af del af aftalen indgår også yderligere analyser af forlængelse af metroen, henholdsvis Vanløse-Rødovre, Ny Ellebjerg-Hvidovre og Ny Ellebjerg-Bispebjerg samt en undersøgelse af mulighederne for parallelt med Hillerødmotorvejen at styrke den kollektive trafikforbindelse med eksempelvis en forlængelse Farum-S-banen mod Hillerød.

Jarl Zinn, Specialkonsulent, Økonomiforvaltningen, Københavns kommune


11.45

Havnetunnelen til 20 milliarder

Projektet om en Nordhavnstunnel under Svanemøllebugten var i høring i efteråret 2016, og der afventes nu politiske og økonomiske forhandlinger om, hvordan tunnellen konkret skal udformes. Borgerrepræsentationen i København ventes at tage stilling i sagen i 1. halvår 2017. Nordhavnstunnellen skal styrke adgangen til den nye bydel samtidig med, at tung trafik fra containerterminalen bliver ledt uden om Østerbro. Men derudover er der stigende opbakning til, at den kommende Nordhavnstunnel bliver en etape i en samlet havnetunnel/Østlig Ringvej, der skal forbinde Helsingørmotorvejen med Amagermotorvejen. Dermed skabes en trafikal ”bypass operation” i Hovedstaden. Som en del af finanslovsaftalen for 2017, er det vedtaget at igangsætte en forundersøgelse af en samlet østlig ringvej. Hvilke muligheder for finansiering af projektet er der, som pensionskasserne har vist interesse i at være med i?

Henrik Olejasz Larsen, Investeringsdirektør, Sampension


12.10

Ankomstområde i CPH lufthavn

Der er planer om at ombygge ankomst- og toldområdet i Københavns lufthavns Terminal 3, et område der årligt passeres af 26,6 millioner rejsende. Opgaven skal bl.a. tage højde for et velfungerende flow, wayfinding og skiltning for rejsende og personale. De ombyggede arealer forventes at blive taget i brug i april 2017. Hvad er de største udfordringer ved projektet? Hvordan kan man arkitektonisk forbedre oplevelsen for de rejsende og personalet? Hvad er status på arbejdet og hvordan ser tidsplanen ud?

Kristian Rasmussen, Projektchef, Mangor & Nagel


12.35

Afslutning


12.40

Frokost


Nye talere

Kasper Danielsen

Architect cand.arch. maa, CEO i Danielsen Architecture taler på Boligudvikling i København 2017-2027
Peter Damgaard Jensen

Adm. direktør i PKA taler på JYLLAND: FINANSIERING af ejendom
Henrik Vad

Founder & CEO i Flex Funding taler på JYLLAND: FINANSIERING af ejendom
Thomas Marker

Advokat i Advokatfirmaet Marker taler på Omdannelse af erhverv til bolig
Claus Holm Christensen

Havnedirektør i Horsens Havn taler på Horsens investerer 12 milliarder i byudvikling
Henrik Schultz

Ejendomsmægler og Valuar MDE, Indehaver i Real Mæglerne taler på Middelfart - udvikling og investeringer for 5 milliarder 2017-2027
Michael Meldgaard

Direktør i Andelsboligforeningen Odinsgaard taler på Horsens investerer 12 milliarder i byudvikling
Kim Herforth Nielsen

Arkitekt, Partner i 3XN taler på Aarhus Nord - investeringer og byudvikling 2017-2027