Finanstilsynet mener Lollands Bank er for flink overfor sine ejendomskunder og kræver at der strammes.
Kontakt
Lollands Bank
kontakt@lobk.dk
og
Finanstilsynet
finanstilsynet@ftnet.dk
Send artiklen til en ven
Lollands Bank har Lolland, Falster, Sydsjælland og Møn som markedsområde.
Finanstilsynet skriver:
" Banken er generelt afventende og udviser stor tålmodighed i forhold til at nedbringe udlånet til nødlidende kunder."
* En væsentlig andel af bankens erhvervsudlån er til fast ejendom og bygge & anlæg.
* Bankens retningslinjer for udfyldelse af ejendomsskemaer og stillingtagen til eksterne vurderinger af erhvervs- og udlejningsejendomme er mangelfulde.
* Banken har ikke foretaget korrekt værdiansættelse af flere ejendomme som er til sikkerhed, og den har derfor undervurderet risikoen ved de berørte kunder.
* Kreditpolitikken stiller ikke krav om likviditet og følsomhedsanalyser ved udlån til udlejningsejendomme og ejendomsprojekter.
Påbud
"Banken har derfor fået påbud om at tilrette kreditpolitikken" (Læs: Færre udlån til ejendom og byg).
Også fordi "banken har en højere andel af udlån til de største kunder med svaghedstegn og med Objektive Indikationer for Kreditforringelse, OIK, end andre institutter."
Se mere HER.
