Den store forsinkelse af Femern-tunnelen koster nu projektdirektør Henrik Vincentsen jobbet og ind træder engelske Guy Taylor. Han skal banke entreprenørerne på plads, så de får sat farten op.
Kontakt
Femern
info@femern.dk
og
Femern Systems Contractors
fsc-admin@grupocobra.com
og
Femern Link Contractors
info@femernlinkcontractors.com
og
FONDEN FEMERN BELT DEVELOPMENT
info@femern.info
og
Fehmarn Belt Contractors, Van Oord
info@vanoord.com
Send artiklen til en ven
- Vi skal samarbejde på en ny måde med vores entreprenører for at bringe projektet videre. Det kræver nye kompetencer i projektledelsen, siger Sund & Bælts administrerende direktør Mikkel Hemmingsen.
Tidsplanen er stærkt udfordret og den planlagte åbning i 2029 er ikke længere realistisk. Den samlede forbindelse kan tidligst åbne i 2032 ifølge de tyske myndigheder.
Senest har den statslige bygherre Sund & Bælt etableret en samlet anlægsdivision under ledelse af Martin Russo.
Projektet koster 70 milliarder kr.
Hvad er tunnelen
Femern Bælt-tunnelen består af en 18 km sænketunnel mellem Rødbyhavn på Lolland og Puttgarden på den tyske ø Fehmarn.
Femern Bælt-tunnelen er et prioritetsprojekt for EU, fordi det går fra Danmark til Tyskland, og har derfor støttet projektet med 11 milliarder kr.
Byggeriet af Femern Bælt-tunnelen begyndte i 2020. Projektet beskæftiger 4.000 personer.
Se mere HER.
Hvem er Guy
Guy Taylor er britisk statsborger, men er dansk gift og har i flere omgange boet i Danmark.
Han er uddannet ingeniør og har gennem de seneste 20 år stået i spidsen for en række tunnel-projekter, blandt andet Cityringen i København og Söderström-tunnelen i Stockholm.
Han har været involveret i etableringen af 100 km tunneler igennem karrieren og kommer fra en chefstilling hos transportmyndighederne i Singapore.
