Bæredygtighed er højt på danskernes ønskeliste. Så højt, at de vil betale for mere bæredygtige tiltag af egen lomme, viser stor rundspørge blandt 4.700 borgere i de 10 største byer. Men borgerne mener også, at det offentlige bør gøre mere. Især inden for energi, byggeri og transport.
Undersøgelsen er den første danske undersøgelse, der afdækker borgernes ønsker til en bæredygtig udvikling i deres by på tværs af miljømæssige, økonomiske og sociale områder. Den kommer på et tidspunkt, hvor vælgerundersøgelser tyder på, at bæredygtighed kan være med til at afgøre det kommende folketingsvalg. Den er gennemført Rambøll sammen med analyseinstituttet UserNeeds.
I undersøgelsen siger 88 procent, at det primært er det offentliges ansvar at sikre en bæredygtig udvikling i deres by, mens 41 procent af danskerne mener, at det primært er deres eget ansvar. 71 procent mener, at det er de private virksomheders ansvar.
NB! Energioptimering og vedvarende energi i byggeprojekter. Kurset afholdes d. 1. oktober 2019.
- Det overrasker mig positivt, at danskerne vil bæredygtighed så meget, at de er villige til at betale af egen lomme og til at ændre adfærd markant, siger Ib Enevoldsen, administrerende direktør i Rambøll.
- Borgerne er tydeligvis mere progressive end politikerne. Både lands- og lokalpolitikerne bør bruge borgernes ambitionsniveau som inspiration til at skrue op for tempoet i den bæredygtige samfundsforandring, som danskerne nu så tydeligt beder om. Og som er nødvendig - ud fra både sociale, miljømæssige og økonomiske argumenter, siger han.
Undersøgelsen viser, at:
Danskerne er villige til selv at punge ud for at få en mere bæredygtig by.
- Danskerne er villige til at øge deres boligudgifter for at få mere bæredygtige og energivenlige bygninger. 3 ud af 4 vil acceptere en huslejestigning på 100 kr. om måneden for at mindske energiforbruget i deres bolig. 20 procent accepterer en stigning på 1.400 kr. om måneden.
- De er også villige til at øge boligudgifterne for at sikre deres bolig mod skybrud. 59 procent vil betale 200 kroner ekstra om måneden, mens 21 procent vil acceptere en merudgift på 1.000 kr.
- På transportområdet er 52 procent af danskerne villige til at betale 5 procent mere for CO2-neutral offentlig transport, for eksempel i form af højere billetpriser. 27 procent er klar til at betale 25 procent mere.
… og de vil også ændre adfærd
Danskerne er også villige til at acceptere andre markante forandringer og ændre adfærd for at få en mere bæredygtig by.
- På transportområdet støtter 62 procent, at dieselbiler bliver forbudt i centrum af de store byer om 3-5 år. Dieselbilerne står i dag for halvdelen af de kørte kilometer i Danmark og for cirka 64 procent af trafikkens samlede udledning af partikler blandt andet fra sod, svovl og kvælstofforbindelser.
- De fleste er også villige til at sløjfe 1 af 2 bilbaner for at give mere plads til cyklister og busser (46 procent for, 36 procent imod). På det kontroversielle spørgsmål om kørselsafgifter eller roadpricing er 36 procent af borgerne for.
- I boligen vil næsten halvdelen af de danske borgere (49 procent) acceptere at bo på færre kvm mod at få en mere bæredygtig bolig (36 procent imod). Og 44 procent svarer ja til at betale 5 procent mere i husleje eller boligudgifter, hvis deres bolig er bygget af genanvendelige materialer.