Markedet for campingpladser er i kraftig vækst i takt med, at interessen for naturoplevelser og ferie er vokset. Dette kombineret med det nye Campingreglement 2019 som giver mulighed for op til 40 % af en campingplads må anvendes til moderne helårshytter med køkken og bad. Og dermed kan danske og udenlandske turisters stadig større krav til komfort og kvalitet opfyldes.
Ejerne af campingpladser var tidligere typisk et ægtepar, men i de sidste 10 år er campingpladser i stigende grad blevet købt af kapitalstærke investorer, som udvikler dem til camping-feriecentre.
Et eksempel på dette er den svenske koncert First Camp, som har købt 14 campingpladser i Danmark i de sidste 5 år.
Historisk udvikling
I Danmark så de første campingpladser dagens lys fra 1930’erne, men de fleste campingpladser i Danmark blev stableret i 50erne og 60erne, da bilferie og friluftsliv blev populært i takt med, at flere mennesker fik adgang til biler og bedre økonomi.
En del campingpladser blev etableret i kommunalt regi, for at trække turister til landlige områder. Disse pladser er dog i de senere år blevet solgt, da kommuner ikke må drive kommerciel virksomhed. På eksempelvis Ærø blev Marstal Camping og Ærøskøbing Camping solgt af Ærø Kommune til private aktører i 2019-2020.
Markedsudviklingen
Markedsudsigterne for campingpladser er stabilt positive i Danmark og de har haft en årlig omsætningsvækst på 5 % de seneste 10 år.
Under Corona-epidemien oplevede danske campingpladser en kraftig vækst, da danskerne blev hjemme og foretrak den friske luft og naturen, som campingpladserne kunne tilbyde.
Virkningerne på campingindustrien blev normaliseret i 2022, men fik den positive effekt af, at nye gæstesegmenter opdagede camping, og campingvogn- og autocampersalget steg, hvilket skabte en stigning i den underliggende efterspørgsel.
Det skandinaviske campingmarked er stærkt fragmenteret og har i alt 2.200 campingpladser, hvoraf kun 100 er en del af en kommerciel kæde. Der er cirka 400 campingpladser i Danmark.
Svenske First Camp er den klart største spiller med 70 enheder - og som er vokset fra en omsætning på 75 millioner kr til 750 millioner kr på 6 år.
De fleste aktører på markedet er familieejede campingpladser med kun 1 campingplads.
Der forventes yderligere konsolidering i campingmarkedet, da kapitalkravene bliver stadig større - campingpladser med 150-400 campingenheder omsættes til 2-cifrede millionbeløb.
Omsætning
Omsætningen på en campingplads afhænger af antal campingheder, faciliteter og beliggenhed.
Der betales typisk 250-350 kr per nat for en telt- eller campingvognsplads, som oftest med 2 personer.
For hytter betales typisk fra 500-1.200 ker per nat afhængig af standard, størrelse og efterspørgsel.
Campingpladser anvendes primært i perioden juni-september, samt i påsken, hvilket typisk giver 120 udlejningsdage per campingenhed og en snitpris på 400 kr, svarende til 48.000 kr per enhed/året.
Ud over overnatningspriserne tjener campingpladser ofte på:
• Strømforbrug.
• Linned-udleje.
• Faciliteter som bad, vaskemaskiner og internet.
• Salg i kiosker, café
* Leje af udstyr, cykler og både. • Aktiviteter, såsom minigolf.
Prissætning
Campingpladser prissættes primært ud fra:
* Beliggenhed - tæthed ved strand, udsigt, oplevelser, butikker og restauranter. * Antal campingenheder (campingvogne, autocampere, telte og hytter).
* Hytter, og mulighed for byggeri af moderne hytter med køkken og bad, da disse har høje overnatningspriser.
* Omsætning.
Campingpladser sælges generelt for 50-150.000 kr per campingenhed, her også afhængig af antal hytter, da indtjeningen er markant større per hytte i forhold til en telt- eller campingvognsplads.
Det tilladte antal campingenheder på en campingplads er afgørende for den mulige vækst af omsætningen og dermed indtjeningen.
Det er kommunen der fastlægger antal campingenheder ud fra turistgrundlag og planlov, samt restriktioner fra Kystdirektoratet og Miljøstyrelsen.
Der bliver generelt ikke udlagt nye campingpladser i Danmark, da Strandbeskyttelses-zonen og Kystbeskyttelses-zonen forhindrer dette.
Campingpladser til salg
Her bringes en oversigt over campingpladser til salg/solgt i 2024-25 med de aktuelle salgspriser, samt henvisning til udbydernes hjemmesider.
Prisen for en campingplads tager udgangspunkt i antal campingenheder, da det er dette der fastsætter omsætningsmulighederne. Gennemsnitsprisen er 91.112 kr per campingenhed for campingpladser.
Marstal Camping - Ærø
Pris: 8,5 millioner kr.
110 campingenheder, heraf 21 hytter. 21.000 kvm grund, ligger i strandbeskyttelses- zone. Ingen yderligere mulighed for hytter. www.campingmaeglerne.dk/marstal- camping-aeroe
Ærøskøbing Camping - Ærø
Pris: 22 millioner kr. Offentlig vurdering.
230 campingenheder, heraf 30 hytter. 33.000 kvm strandgrund, ligger i byzone og 30.000 ligger udenfor strandbeskyttelses-zone. Godkendt mulighed for 69 feriehytter.
Kragenæs Marina Lystcamp
9,6 millioner kr
145 campingenheder, heraf 11 hytter, 29.000 kvm grundareal. www.kragenaesmarinalystcamp.hanskorsgaard.dk
Lundø Strand Camping - Nordjylland
3,5 millioner kr.
40 enheder, ingen hytter, 10.300 kvm grund. www.lundo.hanskorsgaard.dk
Ulslev StrandCamping - Falster
12 millioner kr.
288 enheder, heraf kun 4 hytter, 81.000 kvm grund.
www.ulslevstrandcamping.hanskorsgaard.dk
Øster Hurup Camping
14 millioner kr.
227 campingenheder, heraf 6 hytter, 43.500 kvm grund. www.hanskorsgaard.dk
Østerklit Camping - Nordjylland
15 millioner kr.
260 campingenheder, heraf 5 hytter, 84.500 kvm grund. www.edc.dk/erhverv/erhvervsejendomme/leisure/9990-skagen/ flagbakkevej-53/914004268/
Sjelborg Camping - Esbjerg
15 millioner kr. Sjelborg Camping er ikke i drift !
500 campingenheder, heraf 12 hytter, 248.000 kvm grund. www.nordicals.dk/ejendomme/6710/sjelborg-strandvej/n201850/3916-s
Hullehavn Camping - Bornholm
7.5 millioner kr.
130 campingenheder, ingen hytter. Bemærk på lejet grund 141.000 kvm. www.campingmaeglerne.dk/hullehavn-camping-bornholm/
Darum Camping
5,7 millioner kr
133 campingenheder, heraf 1 hytte, 44.000 kvm grund. www.campingmaeglerne.dk/darumcamping