Loven for byggeri af en 1,8 km vejtunnel under Marselis Boulevard i Aarhus er blevet vedtaget af Folketinget. Tunnelen koster 4 milliarder og åbner for trafik i 2036.
Kontakt
Transportministeriet
trm@trm.dk
og
Vejdirektoratet
Projektleder Michael Vosgerau
msvo@vd.dk
Marselistunnelen bliver en 1,8 km lang tunnel under Marselis Boulevard. Tunnelen vil gå fra Aarhus Havn til Åhavevej ud til Aarhus Syd motorvejen og E45.
70 % af al containertransport i Danmark går via Aarhus Havn og 90 % af varerne køres på lastbil gennem Aarhus og ud i landet. Kun 10% fordeles med jernbane eller med mindre containerskibe.
De 4.000 daglige lastbiler skal i stedet gennem den nye tunnel.
Hvordan
Tunnellen bliver ikke boret, men bliver i stedet bygget hvor der graves op og støbes på stedet, kaldet en cut and cover-tunnel. Selve tunnelbyggeriet starter i 2029, mens de første par år går med at omlægge kloak, fjernvarme, vand og el.
For at få trafikken til at glide i de 7 år byggearbejderne pågår vil trafikken blive samlet i den ene halvdel af Marselis Boulevard, mens det ene tunnelrør støbes. Når det er lukket til byttes der om og trafikken lægges ovenpå det nye tunnelrør, mens det andet tunnelrør støbes.
Bredden bliver 21 m, så der skal foretages ekspropriationer (Læs: Tvungne statslige opkøb) af ejendomme langs tunnelen og den nye brede vej ud til motorvejen.
Ovenpå tunnelen bliver der anlagt en ny Marselis Boulevard med kun 2 spor mod de nuværende 4 spor. Det frigivne areal skal bruges til en lang park.
Det er Vejdirektoratet der er bygherre og som vil have et bygge-udbud klar i foråret 2027.
Tider
Tidsplanen for Marselistunnelen er:
2025:
Anlægsloven vedtaget 3. juni.
Bygherrerådgiver-opgaven udbydes og tildeles.
2026:
Detailplanlægning
Besigtigelsesforretning
2027:
Entreprenørudbud
Ekspropriationsforretning
2028:
1. spadestik til anlægsprojektet
Ombygninger af kryds på havnen starter i 2. halvår.
2029:
1. spadestik til 1. tunnelrør tages i 1. halvår.
2036:
Tunnelen åbner.
Se mere HER.
Og Loven HER.