Byggeriet af børnehospitalet ved siden af Rigshospitalet på Østerbro i København kommer til at koste 5 milliarder og ikke de planlagte 2,5 milliarder. Det er ingeniørfirmaet Niras og arkitektfirmaets 3XNs skyld, siger Region Hovedstaden.
Det 58.000 kvm hospital skulle være taget i brug i 2024, men nu bliver det i starten af 2028 at projektet er færdigt og sengene rulles ind.
Bygherren Region Hovedstaden afsætter i sin seneste ekstrabevillling 800 millioner kr til "forventede budgetudfordringer på Mary Elizabeths Hospital – det nye hospital for børn, unge og gravide på Rigshospitalet."
Bygherren skriver:
* Mange fejl og mangler i beskrivelser og tekniske tegninger, som entreprenører arbejder ud fra.
* Brandsikringen på dele af byggeriet er ikke udført korrekt i forhold til de gældende regler, og skal laves om.
* Høje priser på byggematerialer.
* Svært at skaffe ordentlige håndværkere.
- Den eksterne rådgivning, vi har på byggeriet, har ikke været tilstrækkelig, og derfor sætter vi også ekstra penge af til at styrke byggeledelsen internt, siger direktør Mogens Kornbo fra bygherrens Center for Ejendomme.
Der oprettes et rådgivende byggefagligt udvalg, der skal levere ekstern rådgivning.
Region Hovedstaden vil kræve 130 millioner i erstatening fra Niras og 3XN.
3 bygherrer
Mary Elizabeths Hospital bliver bygget i et partnerskab mellem Rigshospitalet, Region Hovedstaden og Ole Kirks Fond (Lego).
Konference om hospitaler
Den 9. december afholdes en konference om udviklingen af hospitaler, se den HER.
