Beregninger fra transportkorridor fra Helsingør til Køge, den såkaldte Ring 5, skal nu opdateres.
Kontakt
Transportministeriet
De seneste beregninger af en motorvej i Ring 5-korridoren er fra 2013, hvor der blev lavet en strategisk analyse. Nu foretages der en opdatering af anlægsskøn og samfundsøkonomi.
Ring 5-korridoren er lige nu en ca. 60 km lang statslig arealreservation omkring København fra Helsingør til Køge. Arealet er reserveret til en ny ringmotorvej, der potentielt kan aflaste de øvrige veje i hovedstadsområdet. Det seneste anlægsoverslag for en sådan motorvej blev lavet i 2013, og nu opdateres disse beregninger.
- For at komme videre med beslutningsprocessen om arealreservationen i Ring 5-korridoren har vi brug for et opdateret datagrundlag og prisoverslag, så fremtiden for korridoren kan drøftes på et oplyst grundlag, siger transportminister Thomas Danielsen.
Vejdirektoratet skal gennemføre opdateringen af anlægsskøn og samfundsøkonomi for en motorvej i hele Ring 5-korridoren. Arbejdet rummer blandt andet en vurdering af trafikale gevinster, granskning af tidligere anlægsoverslag og trafikberegninger, afklaring af særlige forhold i korridoren og et overblik over fordyrende elementer, såsom en tunnel og håndtering af overskudsjord.
Opdateringen af beregningerne ventes færdig inden sommeren 2025.
Ring 5-korridoren har været på tegnebrættet siden 1980erne. Der har hidtil ikke været lokal opbakning til at bygge en ny motorvejsforbindelse især i den nordlige del af korridoren. Her har beboerne langs den forventede linjeføring og kommunerne protesteret imod projektet. I 2022 har et flertal i Folketinget erklæret sig imod bygggeriet af en motorvej i korridoren, men efterfølgende har regeringen dog fastholdt det planlagte byggeri.