Med 150 millioner kr fra den A.P. Møllerske Støttefond bliver Danmarks største hav-genopretningsprojekt en realitet i Det Sydfynske Øhav mellem Svendborg-Faaborg og Ærø-Langeland. Det omfatter 1,3 milliarder kvm (130.000 hektar).
Bag projektet står Unesco-geopark Det Sydfynske Øhav og Verdensnaturfonden i samarbejde med de 4 sydfynske kommuner Svendborg, Faaborg-Midtfyn, Langeland og Ærø.
Det Sydfynske Øhav er ét af de farvande, der er hårdest ramt af alvorligt iltsvind som følge af:
* Udvaskning af kvælstof fra land.
* Overfiskeri.
* Omfattende sten-fiskeri.
Projektet med titlen Liv under Overfladen gennemføres fra 2026-33 i samarbejde med Center for Marin Naturgenopretning, Syddansk Universitet, Aarhus Universitet og DTU Aqua.
Projektet omfatter udplantning af ålegræs, etablering af 5 stenrev med 75.000 tons sten og biogene rev (Læs: Skaller fra muslinger).
Hjerte
- Det Sydfynske Øhav ligger Fondens hjerte nært – personligt og historisk, siger Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla, formand for den A.P. Møllerske Støttefond. A.P. Møller voksede op i Svendborg og startede sit imperium dér.
Læs mere her.
Nedskæring
I 2025 udpegede Folketinget blandt andet Det Sydfynske Øhav som fisketrawl-frit område, og samtidig er der i Den Grønne Trepart planlagt reduktion af landbrugets kvælstofudledninger til Det Sydfynske Øhav med 40 %.
