I Aarhus er de næste 3 etaper af letbanen til Hinnerup, Brabrand og Hasselager under forberedelse. De er budgetteret til en samlet anlægspris på 2,2 milliarder kr. og blandt de lokale kandidater til Folketinget er der stort set enighed om, at staten skal bidrage.
Kontakt
Yderligere oplysninger:
Aarhus Letbane
Direktør
Claus Rehfeld Moshøj
T: +45 2125 8942
E: crm@aarhusletbane.dk
Af en rundspørge, som Jyllands-Posten har foretaget blandt de 34 kandidater til Folketinget de 4 Aarhus-kredse, svarer 23, at staten skal bidrage, mens blot 1 er uenig. De øvrige 10 har enten ikke svaret eller taget stilling.
- I større offentlige projekter bør staten deltage i de økonomiske opgaver. Byernes infrastruktur, og i særlig grad det offentlige trafiknet, har en effektiv virkning for alle borgere, inklusive turistmen, siger Dansk Folkepartis kandidat, Johnny F. Andresen, til avisen.
NB! Infrastrukturplaner i Aarhus 2015-2025. Konferencen afholdes d. 24. september 2015.
1. etape af letbanen koster 3,5 milliarder kr. og her har staten bidraget med 1 milliard kr. Staten har også bidraget til letbanerne i Aalborg, Odense og langs Ring 3 i København, ligesom staten støtter Metro-byggeriet. Jens Salling, der stiller op for de Konservative, mener som den eneste ikke, at staten bør bidrage til lokale projekter.
- Men det er ikke rimeligt, hvis sønderjyder og fynboer skulle betale for et lokalt trafikprojekt, siger han til avisen.
Anlæggelsen af 1. etape af den kommende letbane i Aarhus er i fuld gang. Letbanen vil forbinde Odder- og Grenaabanen med en ny linje på 12 kilometer gennem Aarhus. I alt etableres der 110 kilometer letbane med 51 stoppesteder. Letbanen åbner i 2017.