En godsterminal til 100 millioner kr. i Esbjerg og en lignende terminal til 33 millioner kr. i Hirtshals står ubrugte hen.
Kontakt
Yderligere oplysninger:
Venstre
Transportordfører, MF
Kristian Pihl Lorentzen
T: +45 2752 2818
E: kristian.lorentzen@ft.dk
Et bredt flertal i Folketinget afsatte i 2009 100 millioner kr. til en ny godsterminal i Esbjerg med udgangspunkt i EU-Kommisionens mål om, at 30 procent af al europæisk godstransport på vejstrækninger over 300 kilometer skal overgå til jernbane- og søtransport inden 2030.
Kun 0,5 procent af al godstransport i Danmark foregår dog i dag med tog, og derfor udgør terminalen i Esbjerg i stedet Danmarks dyreste parkeringsplads. En tilsvarende terminal til 33 millioner kr. i Hirtshals står ligeledes ubrugt hen. Det skriver Jyllands-Posten.
NB! ESBJERG investerer 24 milliarder i byudvikling. Konferencen afholdes d. 11. oktober 2016.
- Specielt terminalen i Esbjerg er et gruopvækkende bevis på spild af skatteyderpenge. Det er en forfærdelig historie. Banedanmark, der har stået for projekterne, burde tidligt i processen have fortalt os, at der ikke var nogen, der var interesseret i de her jernbanespor, siger Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen til avisen.
Godsterminalen i Esbjerg skulle først og fremmest bruges til transporter til Østdanmark og Sydsverige, men ifølge Europas største jernbane-godsoperatør, DB Schenker, er den slet ikke egnet til det.
- Selve konstruktionen i Esbjerg er forkert, mens terminalen i Hirtshals er nogenlunde rigtig, her er der bare ikke plads til godstog på jernbanen. Hvis der ikke findes en løsning, får vi et monument over den inkompetence, der er bliver resultatet, når BaneDanmark og godsoperatører sammen ikke gør det godt nok, siger Jan Wildau, vicepræsident i DB Schenker, til Jyllands-Posten.